آیه ۳۹ سوره الرحمن: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۳۹ سوره الرحمن''' سی و نهمین [[آیه]] از پنجاه و پنجمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مدنی]] آن بهشمار میآید. | '''آیه ۳۹ سوره الرحمن''' سی و نهمین [[آیه]] از پنجاه و پنجمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مدنی]] آن بهشمار میآید. در این آیه به وضعیت [[گناهکاران]] در [[قیامت]] اشاره شده است. | ||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه | [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند: [[قرآن]] در وصف گناهکاران در روز قیامت در این آیه چنین میگوید: «در آن روز هیچ کس از انس و جن از گناهش پرسش نمیشود.» به گزارش مکارم، دلیل عدم پرسش این است که در آن روز همه چیز روشن و آشکار است و در چهره انسانها وضعیت آنها معلوم و مشخص است. سپس او به این سوال که چرا این آیه در تضاد با آیاتی است که بیان میکنند در قیامت بندگان مورد سوال قرار میگیرند؟ چنین پاسخ میدهد که «قیامت روزی طولانی است و دارای مواقف متعدد بسیاری است و هر موقف و گذرگاه شرایط خاص خود را دارد. لذا با نگاه به مجموعه آیات متوجه میشویم که هر آیه از این آیات به توصیف یکی از آن مواقف پرداخته است.»<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۵۴-۱۵۶|ج=۲۳}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
[[رده:آیههای مدنی قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۶ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۱۸
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | الرحمن | ||||
تعداد آیات سوره | ۷۸ | ||||
شماره آیه | ۳۹ | ||||
شماره جزء | ۲۷ | ||||
شماره حزب | ۱۰۷ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۳۹ سوره الرحمن سی و نهمین آیه از پنجاه و پنجمین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن بهشمار میآید. در این آیه به وضعیت گناهکاران در قیامت اشاره شده است.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
فَيَوْمَئِذٍ لَا يُسْأَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَلَا جَانٌّ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«پس آنروز هیچ انس و جنّی از گناهش پرسیده نمیشود»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«در آن روز از هیچ انس و جن درباره گناهش پرسشی نشود»
محتوا
مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش میکند: قرآن در وصف گناهکاران در روز قیامت در این آیه چنین میگوید: «در آن روز هیچ کس از انس و جن از گناهش پرسش نمیشود.» به گزارش مکارم، دلیل عدم پرسش این است که در آن روز همه چیز روشن و آشکار است و در چهره انسانها وضعیت آنها معلوم و مشخص است. سپس او به این سوال که چرا این آیه در تضاد با آیاتی است که بیان میکنند در قیامت بندگان مورد سوال قرار میگیرند؟ چنین پاسخ میدهد که «قیامت روزی طولانی است و دارای مواقف متعدد بسیاری است و هر موقف و گذرگاه شرایط خاص خود را دارد. لذا با نگاه به مجموعه آیات متوجه میشویم که هر آیه از این آیات به توصیف یکی از آن مواقف پرداخته است.»[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره الرحمن، پنجاه و پنجمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، نود و هفتمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانستهاند که پس از سوره رعد و پیش از سوره انسان نازل شد. از مجموع آیات این سوره، یک آیه (آیه ۲۹) از آن را مکی و الباقی را مدنی دانستهاند.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۲۹: ۳۶۵.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۱۹: ۱۷۳.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۵۳۲.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۵۳۲.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲۳: ۱۵۴-۱۵۶.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره الرحمن»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۶۴.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.