آیه ۴۶ سوره الرحمن

از اسلامیکال
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۵۴ توسط Roshana (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
پرش به ناوبری پرش به جستجو
آیه ۴۶ سوره الرحمن
مشخصات قرآنی
نام سورهالرحمن
تعداد آیات سوره۷۸
شماره آیه۴۶
شماره جزء۲۷
شماره حزب۱۰۷
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۴۶ سوره الرحمن چهل و ششمین آیه از پنجاه و پنجمین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن به‌شمار می‌آید. از این آیه به بعد به توصیف و بیان وضعیت بهشتیان در آخرت پرداخته شده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ آیهٔ ۴۶ از سورهٔ ۵۵ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«و کسیکه از ایستادن (در حضور) پروردگارش ترسیده باشد دو باغ دارد»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«و برای کسی که از ایستادن در پیشگاه پروردگارش [برای حساب در حشر] هراسیده باشد، دو بوستان است‌»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند: قرآن در این آیه به سراغ بهشتیان و توصیف حال آنان رفته و به این ترتیب مقایسه‌ای میان دوزخیان و بهشتیان (مومنان و کافران) صورت می‌گیرد. بنابه متن آیه برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد؛ دو باغ بهشتی اختصاص یافته است. به گفته مکارم، خوف از مقام پروردگار در اینجا دو معنا دارد: یکی به معنای خوف از مواقف قیامت و حضور در دادگاه الهی است. دوم به معنی خوف از مقام علمی خداست و اینکه او مراقب دائمی نسبت به همه انسان‌هاست. برخی دو تفسیر دیگر را نیز برای این مطلب بیان کرده‌اند. در تفسیر سوم ترس و خوف از خداوند به خاطر بهشت و دوزخ نیست؛ بلکه فقط به خاطر این است که مقام و جلال پروردگار عظیم است و مومن از آن خائف است. در تفسیر چهارم نیز گفته شده منظور از مقام پروردگار مقام عدالت اوست و مومن از عدالت او ترسان است. در پایان مکارم معتقد است که این تفاسیر با هم قابل جمعند و می‌تواند در مضمون آیه هر چهار تفسیر باشند.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره الرحمن، پنجاه و پنجمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، نود و هفتمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره رعد و پیش از سوره انسان نازل شد. از مجموع آیات این سوره، یک آیه (آیه ۲۹) از آن را مکی و الباقی را مدنی دانسته‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.