بدون تصویر

آیه ۳۹ سوره نبأ: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(ابرابزار)
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۳۹ سوره نبأ''' سی‌ و نهمین [[آیه]] از هفتاد و هشتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید.
'''آیه ۳۹ سوره نبأ''' سی و نهمین [[آیه]] از هفتاد و هشتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در این آیه، [[روز قیامت]] به نام روز حق نامیده شده است که یعنی این روز واقعیت دارد و تحقق خواهد یافت. همچنین در این روز «حق» هر کس به او داده می‌شود و حقوق مظلومان از ظالمان گرفته خواهد شد. سپس با توجه به این نکات و برای ایجاد انگیزه در انسان‌ها؛ در پایان آیه آمده است که «پس هر کس بخواهد راهی به سوی پروردگارش برمی‌گزیند.»


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه …<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱|ج=۱}}</ref>
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در این آیه، روز قیامت به نام روز حق نامیده شده است که یعنی این روز واقعیت دارد و تحقق خواهد یافت. همچنین در این روز «حق» هر کس به او داده می‌شود و حقوق مظلومان از ظالمان گرفته خواهد شد. سپس با توجه به این نکات و برای ایجاد انگیزه در انسان‌ها؛ در پایان آیه آمده است که «پس هر کس بخواهد راهی به سوی پروردگارش برمی‌گزیند.»<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۵۹–۶۰|ج=۲۶}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۶ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۰۱:۵۷

آیه ۳۹ سوره نبأ
مشخصات قرآنی
نام سورهنبأ
تعداد آیات سوره۴۰
شماره آیه۳۹
شماره جزء۳۰
شماره حزب۱۱۷
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۳۹ سوره نبأ سی و نهمین آیه از هفتاد و هشتمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. در این آیه، روز قیامت به نام روز حق نامیده شده است که یعنی این روز واقعیت دارد و تحقق خواهد یافت. همچنین در این روز «حق» هر کس به او داده می‌شود و حقوق مظلومان از ظالمان گرفته خواهد شد. سپس با توجه به این نکات و برای ایجاد انگیزه در انسان‌ها؛ در پایان آیه آمده است که «پس هر کس بخواهد راهی به سوی پروردگارش برمی‌گزیند.»

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 ذَٰلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ ۖ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ مَآبًا آیهٔ ۳۹ از سورهٔ ۷۸ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«آن روز واقعیت دارد و حق است، پس هرکس بخواهد می‌تواند عمل درستی انجام دهد که در روز قیامت به‌سوی او بازمی‌گردد»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«این روز واقعی است پس هر که خواهد بازگشتگاهی به سوی پروردگار خویش بجوید»

محتوا

به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، در این آیه، روز قیامت به نام روز حق نامیده شده است که یعنی این روز واقعیت دارد و تحقق خواهد یافت. همچنین در این روز «حق» هر کس به او داده می‌شود و حقوق مظلومان از ظالمان گرفته خواهد شد. سپس با توجه به این نکات و برای ایجاد انگیزه در انسان‌ها؛ در پایان آیه آمده است که «پس هر کس بخواهد راهی به سوی پروردگارش برمی‌گزیند.»[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره نبأ، هفتاد و هشتمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هشتادمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره معارج و پیش از سوره نازعات نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.