بدون تصویر

آیه ۱۸۵ سوره آل‌عمران: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۱۸۵ سوره آل‌عمران''' صد و هشتاد و پنجمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید. [[قرآن]] در این آیه به قانون عمومی [[مرگ]] اشاره کرده و آن را حاکم بر تمام موجودات عالم دانسته است. سپس به زندگی بعد از این دنیا که مرحله کیفر و پاداش اعمال است؛ می‌پردازد و انسان‌ها را از اینکه فریب دنیا را بخورند برحذر می‌دارد.
'''آیه ۱۸۵ سوره آل‌عمران''' صد و هشتاد و پنجمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید. [[قرآن]] در این آیه به قانون عمومی [[مرگ]] اشاره کرده و آن را حاکم بر تمام موجودات عالم دانسته است. سپس به زندگی بعد از این دنیا که مرحله کیفر و پاداش اعمال است؛ می‌پردازد و انسان‌ها را از اینکه فریب دنیا را بخورند برحذر می‌دارد.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، قرآن در این آیه به قانون عمومی مرگ اشاره کرده و آن را حاکم بر تمام موجودات عالم دانسته است. سپس به زندگی بعد از این دنیا که مرحله کیفر و پاداش اعمال است؛ می‌پردازد و انسان‌ها را از اینکه فریب دنیا را بخورند برحذر می‌دارد. به عقیده وی، منظور از عبارت «مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ» اين است كه جهان ماده و لذات آن هدف نهايى انسان قرار نگيرد، و گرنه استفاده از دنیا و امکانات آن نه تنها بد نیست، بلكه لازم و ضروریست و مقدمه جهان دیگر محسوب می‌شود.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۰۰-۲۰۲|ج=۳}}</ref>
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، قرآن در این آیه به قانون عمومی مرگ اشاره کرده و آن را حاکم بر تمام موجودات عالم دانسته است. سپس به زندگی بعد از این دنیا که مرحله کیفر و پاداش اعمال است؛ می‌پردازد و انسان‌ها را از اینکه فریب دنیا را بخورند برحذر می‌دارد. به عقیده وی، منظور از عبارت «مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ» این است که جهان ماده و لذات آن هدف نهایی انسان قرار نگیرد، و گرنه استفاده از دنیا و امکانات آن نه تنها بد نیست، بلکه لازم و ضروریست و مقدمه جهان دیگر محسوب می‌شود.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۰۰–۲۰۲|ج=۳}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۲۲:۵۸

آیه ۱۸۵ سوره آل‌عمران
مشخصات قرآنی
نام سورهآل‌عمران
تعداد آیات سوره۲۰۰
شماره آیه۱۸۵
شماره جزء۴
شماره حزب۱۵
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۱۸۵ سوره آل‌عمران صد و هشتاد و پنجمین آیه از سومین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن به‌شمار می‌آید. قرآن در این آیه به قانون عمومی مرگ اشاره کرده و آن را حاکم بر تمام موجودات عالم دانسته است. سپس به زندگی بعد از این دنیا که مرحله کیفر و پاداش اعمال است؛ می‌پردازد و انسان‌ها را از اینکه فریب دنیا را بخورند برحذر می‌دارد.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۖ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ آیهٔ ۱۸۵ از سورهٔ ۳ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«هر نفسی طعم مرگ را می‌چشد و بی‌گمان در روز قیامت پاداش‌هایتان به طور کامل به شما داده می‌شود، پس هرکس که از آتش جهنم نجات داده شود، و در بهشت داخل گردانده شود، واقعاً کامیاب شده و زندگی دنیا جز مایه فریب نیست»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«هر جانداری چشنده [طعم‌] مرگ است و بی‌شک در روز قیامت پاداشتهایتان را به تمامی خواهند داد، آنگاه هرکس که از آتش دوزخ دور داشته و به بهشت درآورده شود، رستگار شده است، و زندگانی دنیا جز مایه فریب نیست‌»

محتوا

به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، قرآن در این آیه به قانون عمومی مرگ اشاره کرده و آن را حاکم بر تمام موجودات عالم دانسته است. سپس به زندگی بعد از این دنیا که مرحله کیفر و پاداش اعمال است؛ می‌پردازد و انسان‌ها را از اینکه فریب دنیا را بخورند برحذر می‌دارد. به عقیده وی، منظور از عبارت «مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ» این است که جهان ماده و لذات آن هدف نهایی انسان قرار نگیرد، و گرنه استفاده از دنیا و امکانات آن نه تنها بد نیست، بلکه لازم و ضروریست و مقدمه جهان دیگر محسوب می‌شود.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره آل‌عمران سومین سوره پس از سوره بقره و پیش از سوره نساء است که در آن به خاطر گزارش ماجرای خاندان عمران، پدر مریم مقدس، به این نام شهرت یافته است. این سوره را مدنی گزارش کرده‌اند و به طبع، آیاتش نیز در مدینه نازل شده است. ترتیب نزول این سوره، پس از سوره انفال و پیش از سوره احزاب به عنوان هشتاد و نهمین سوره یاد شده است. این سوره با حروف مقطعه شروع می‌شود و به نقلی، پنج آیه منسوخ دارد.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.