بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

روح‌المعانی: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(صفحه‌ای تازه حاوی «تفسیر '''''روح‌المعانی''''' یا '''''تفسیر آلوسی''''' اثر تفسیری سید محمود افندی آلوسی بغدادی (شهاب‌الدین آلوسی) از فقها و مفسران شافعی در قرن سیزدهم هجری است. این کتاب یکی از جامع‌ترین تفاسیر قرآن به‌شمار می‌آید که مؤلف...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱۱: خط ۱۱:
{{تفسیر قرآن}}
{{تفسیر قرآن}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
[[رده:تفسیرهای سنی]]
[[رده:تفسیرهای سنی]]
[[رده:کتاب‌های عربی سده ۱۳ (قمری)]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۱۰

تفسیر روح‌المعانی یا تفسیر آلوسی اثر تفسیری سید محمود افندی آلوسی بغدادی (شهاب‌الدین آلوسی) از فقها و مفسران شافعی در قرن سیزدهم هجری است. این کتاب یکی از جامع‌ترین تفاسیر قرآن به‌شمار می‌آید که مؤلف با استفاده از سخنان و آرای علمای پیشین، به ویژه تفسیرهای معروفی چون تفسیر ابن عطیه، ابوحیان، کشاف، ابو السعود، ابن کثیر و بیضاوی، به تحلیلی دقیق و گسترده از آیات قرآن پرداخته است. آلوسی در این اثرش، بیشتر از همه از تفسیر فخر رازی بهره برده و در برخی موارد نظرات رازی را نقد کرده است. از ویژگی‌های این تفسیر اینست که در برخی ابعاد با چالش‌هایی چون تعصب مذهبی و بدبینی نسبت به شیعه مواجه است و آلوسی اعتقادات و آرای خود را در مواردی با بیان نادرست و اتهامات به دیگران مطرح کرده و از آداب نوشتن غفلت ورزیده است. او در روح المعانی به تأکید بر مسائل فقهی و کلامی نیز پرداخته و با توجه به آرای مختلف فقها، مجادلات و مناقشات گوناگونی را موشکافی کرده است. در نهایت، این رویکرد باعث شده که اثر از حالت یک تفسیر صرف خارج و به یک دایرة المعارف فقهی و کلامی تبدیل گردد. علاوه بر آن، توجه آلوسی به تفسیر رمزی و عرفانی نشان‌دهنده گسترش دیدگاه‌های وی در تحلیل آیات است؛ اما گاهی به خیال و وهم می‌انجامد.[۱] به گزارش دانشنامه جهان اسلام، تفسیر روح المعانی از مهم‌ترین تفاسیر معاصر است که در دسته تفسیر عقلی _ کلامی قرار می‌گیرد.[۲]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • معینی، محسن (۱۳۹۶). «تفسیر عقلی-کلامی». دانشنامه جهان اسلام. تهران: بنیاد دایرة المعارف اسلامی.
  • معرفت، محمدهادی (۱۳۷۹). تفسیر و مفسران. قم: مؤسسه فرهنگی التمهید.