کشفالاسرار و عدةالابرار: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''''کشف الاسرار و عدة الابرار''''' نام کتاب تفسیری است که توسط ابوالفضل رشیدالدین میبدی بر اساس اثر خواجه عبدالله انصاری نوشته شده است. میبدی در مقدمه کتاب خود اشاره میکند که اثر خواجه عبدالله انصاری را بررسی کرده و آن را از نظ...» ایجاد کرد) |
(+رده:کتابهای فارسی سده ۶ (قمری)، +رده:کتابهای عرفانی (هاتکت)، ابرابزار) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''''کشف الاسرار و عدة الابرار''''' نام کتاب [[تفسیر قرآن|تفسیری]] است که توسط [[ابوالفضل رشیدالدین میبدی]] بر اساس اثر [[خواجه عبدالله انصاری]] نوشته شده است. میبدی در مقدمه کتاب خود اشاره میکند که اثر خواجه عبدالله انصاری را بررسی کرده و آن را از نظر عبارت و محتوا در حد اعجاز یافته است، اما به دلیل ایجاز و اختصار، تصمیم گرفته است که آن را گسترش دهد تا نیاز دانشپژوهان را برآورده کند.<ref name=":0">{{پک|معرفت|۱۳۷۹|ک=تفسیر و مفسران|ص= | '''''کشف الاسرار و عدة الابرار''''' نام کتاب [[تفسیر قرآن|تفسیری]] است که توسط [[ابوالفضل رشیدالدین میبدی]] بر اساس اثر [[خواجه عبدالله انصاری]] نوشته شده است. میبدی در مقدمه کتاب خود اشاره میکند که اثر خواجه عبدالله انصاری را بررسی کرده و آن را از نظر عبارت و محتوا در حد اعجاز یافته است، اما به دلیل ایجاز و اختصار، تصمیم گرفته است که آن را گسترش دهد تا نیاز دانشپژوهان را برآورده کند.<ref name=":0">{{پک|معرفت|۱۳۷۹|ک=تفسیر و مفسران|ص=۳۹۹–۴۰۹|ج=۲}}</ref> میبدی در تفسیر خود بیش از توجه به مباحث عقلانی، به ظواهر [[آیه|آیات]] و [[احادیث]] و سخنان [[صحابه]] پایبند است.<ref>{{پک|آقایی|۱۳۹۶|ک=دانشنامه جهان اسلام|ف=حدیث و تفسیر}}</ref> از این رو ''تفسیر میبدی'' در سه بخش ارائه شده است: بخش نخست شامل تفسیر ظاهری آیه است که به ترجمه ظاهری آن محدود میشود. بخش دوم به بیان وجوه معانی، قرائتها، [[اسباب نزول]]، احکام و ذکر اخبار و آثار مرتبط با آیه اختصاص یافته است. مؤلف در بخش سوم به بیان رمزها و اشارات [[عرفانی]] و نکات لطیف و ظریف میپردازد که از مفاهیم درونی عبارات برگرفته شده است. این تفسیر به [[زبان فارسی]] و در ده جلد بزرگ با استفاده از سجعهای مستحکم و عباراتی روان نوشته شده است. همین ویژگیها باعث شده که ''تفسیر میبدی'' به عنوان یکی از تفاسیر ممتاز ادبی و عرفانی شناخته شود. از دیگر ویژگیهای این تفسیر، تسلط میبدی بر معانی قرآن است. ''کشف الاسرار و عدة الابرار'' به دلیل روش عرفانی و مشرب صوفیانهاش یکی از بزرگترین و حجیمترین کتابهای تفسیری است که جایگاه ویژهای را در میان تفاسیر عرفانی و ادبی (به زبان فارسی) دارد و تا حال مورد توجه ادیبان و عارفان قرار گرفته است.<ref name=":0"/> | ||
== پانویس == | == پانویس == | ||
=== ارجاعات === | === ارجاعات === | ||
خط ۱۰: | خط ۱۱: | ||
{{تفسیر قرآن}} | {{تفسیر قرآن}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:تفسیرهای سنی]] | [[رده:تفسیرهای سنی]] | ||
[[رده:کتابهای عرفانی]] | |||
[[رده:کتابهای فارسی سده ۶ (قمری)]] |
نسخهٔ کنونی تا ۶ ژانویهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۳:۲۵
کشف الاسرار و عدة الابرار نام کتاب تفسیری است که توسط ابوالفضل رشیدالدین میبدی بر اساس اثر خواجه عبدالله انصاری نوشته شده است. میبدی در مقدمه کتاب خود اشاره میکند که اثر خواجه عبدالله انصاری را بررسی کرده و آن را از نظر عبارت و محتوا در حد اعجاز یافته است، اما به دلیل ایجاز و اختصار، تصمیم گرفته است که آن را گسترش دهد تا نیاز دانشپژوهان را برآورده کند.[۱] میبدی در تفسیر خود بیش از توجه به مباحث عقلانی، به ظواهر آیات و احادیث و سخنان صحابه پایبند است.[۲] از این رو تفسیر میبدی در سه بخش ارائه شده است: بخش نخست شامل تفسیر ظاهری آیه است که به ترجمه ظاهری آن محدود میشود. بخش دوم به بیان وجوه معانی، قرائتها، اسباب نزول، احکام و ذکر اخبار و آثار مرتبط با آیه اختصاص یافته است. مؤلف در بخش سوم به بیان رمزها و اشارات عرفانی و نکات لطیف و ظریف میپردازد که از مفاهیم درونی عبارات برگرفته شده است. این تفسیر به زبان فارسی و در ده جلد بزرگ با استفاده از سجعهای مستحکم و عباراتی روان نوشته شده است. همین ویژگیها باعث شده که تفسیر میبدی به عنوان یکی از تفاسیر ممتاز ادبی و عرفانی شناخته شود. از دیگر ویژگیهای این تفسیر، تسلط میبدی بر معانی قرآن است. کشف الاسرار و عدة الابرار به دلیل روش عرفانی و مشرب صوفیانهاش یکی از بزرگترین و حجیمترین کتابهای تفسیری است که جایگاه ویژهای را در میان تفاسیر عرفانی و ادبی (به زبان فارسی) دارد و تا حال مورد توجه ادیبان و عارفان قرار گرفته است.[۱]
پانویس
ارجاعات
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ معرفت، تفسیر و مفسران، ۲: ۳۹۹–۴۰۹.
- ↑ آقایی، «حدیث و تفسیر»، دانشنامه جهان اسلام.
منابع
- آقایی، سیدعلی (۱۳۹۶). «حدیث و تفسیر». دانشنامه جهان اسلام. تهران: بنیاد دایرة المعارف اسلامی.
- معرفت، محمدهادی (۱۳۷۹). تفسیر و مفسران. قم: مؤسسه فرهنگی التمهید.