آیه ۸۳ سوره آلعمران: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(ابرابزار) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''آیه ۸۳ سوره آلعمران''' هشتاد و سومین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن بهشمار میآید. [[قرآن]] پس از مطرح کردن مباحث مربوط به [[اهل کتاب]] و دعوت آنها به سوی پذیرش [[اسلام]]، در اینجا بر این نکته تأکید میشود که اسلام دین پسندیده در نزد خداوند است و تمام مخلوقات آسمانها و زمین (چه با اختیار و چه با اجبار) تسلیم فرمانهای خداوند هستند. در حقیقت معنای کامل اسلام، همان تسلیم شدن در برابر حق و قوانین الهی است. | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۸۳ سوره آلعمران''' هشتاد و سومین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن بهشمار میآید. [[قرآن]] پس از مطرح کردن مباحث مربوط به [[اهل کتاب]] و دعوت آنها به سوی پذیرش [[اسلام]]، در اینجا بر این نکته تأکید میشود که اسلام دین پسندیده در نزد خداوند است و تمام مخلوقات آسمانها و زمین (چه با اختیار و چه با اجبار) تسلیم فرمانهای خداوند هستند. در حقیقت معنای کامل اسلام، همان تسلیم شدن در برابر حق و قوانین الهی است. | |||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۶: | خط ۱۷: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، قرآن پس از مطرح کردن مباحث مربوط به اهل کتاب و دعوت آنها به سوی پذیرش اسلام، در اینجا بر این نکته تأکید میشود که اسلام دین پسندیده در نزد خداوند است و تمام مخلوقات آسمانها و زمین (چه با اختیار و چه با اجبار) تسلیم فرمانهای خداوند هستند و در حقیقت معنای کامل اسلام، همان تسلیم شدن در برابر حق و قوانین الهی است. بنابه نظر او، با توجه به مضمون آیه، «مَن» در جمله «مَنْ | به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، قرآن پس از مطرح کردن مباحث مربوط به اهل کتاب و دعوت آنها به سوی پذیرش اسلام، در اینجا بر این نکته تأکید میشود که اسلام دین پسندیده در نزد خداوند است و تمام مخلوقات آسمانها و زمین (چه با اختیار و چه با اجبار) تسلیم فرمانهای خداوند هستند و در حقیقت معنای کامل اسلام، همان تسلیم شدن در برابر حق و قوانین الهی است. بنابه نظر او، با توجه به مضمون آیه، «مَن» در جمله «مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» که شامل موجودات عاقل و غیر عاقل میشود؛ میتواند اشاره به این باشد که موجودات عاقل از روی اختیار تسلیم شدهاند و مخلوقات غیر عاقل به اجبار مطیع فرمانهای خدا هستند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۶۴۲–۶۴۴|ج=۲}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۷: | خط ۳۸: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:آیههای مدنی قرآن]] | [[رده:آیههای مدنی قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۳۲
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | آلعمران | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۰۰ | ||||
شماره آیه | ۸۳ | ||||
شماره جزء | ۳ | ||||
شماره حزب | ۱۲ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۸۳ سوره آلعمران هشتاد و سومین آیه از سومین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن بهشمار میآید. قرآن پس از مطرح کردن مباحث مربوط به اهل کتاب و دعوت آنها به سوی پذیرش اسلام، در اینجا بر این نکته تأکید میشود که اسلام دین پسندیده در نزد خداوند است و تمام مخلوقات آسمانها و زمین (چه با اختیار و چه با اجبار) تسلیم فرمانهای خداوند هستند. در حقیقت معنای کامل اسلام، همان تسلیم شدن در برابر حق و قوانین الهی است.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«آیا غیر از دین خدا را میجویند؟ درحالیکه آنچه در آسمانها و زمین است از روی اختیار یا اجبار تسلیم اوست، و بهسوی او بازگردانید میشوند»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«آیا دینی جز دین الهی را میجویند، حال آنکه هر آن کس که در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه فرمانبردار او هستند، و به سوی او بازگردانده میشوند»
محتوا
به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، قرآن پس از مطرح کردن مباحث مربوط به اهل کتاب و دعوت آنها به سوی پذیرش اسلام، در اینجا بر این نکته تأکید میشود که اسلام دین پسندیده در نزد خداوند است و تمام مخلوقات آسمانها و زمین (چه با اختیار و چه با اجبار) تسلیم فرمانهای خداوند هستند و در حقیقت معنای کامل اسلام، همان تسلیم شدن در برابر حق و قوانین الهی است. بنابه نظر او، با توجه به مضمون آیه، «مَن» در جمله «مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» که شامل موجودات عاقل و غیر عاقل میشود؛ میتواند اشاره به این باشد که موجودات عاقل از روی اختیار تسلیم شدهاند و مخلوقات غیر عاقل به اجبار مطیع فرمانهای خدا هستند.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره آلعمران سومین سوره پس از سوره بقره و پیش از سوره نساء است که در آن به خاطر گزارش ماجرای خاندان عمران، پدر مریم مقدس، به این نام شهرت یافته است. این سوره را مدنی گزارش کردهاند و به طبع، آیاتش نیز در مدینه نازل شده است. ترتیب نزول این سوره، پس از سوره انفال و پیش از سوره احزاب به عنوان هشتاد و نهمین سوره یاد شده است. این سوره با حروف مقطعه شروع میشود و به نقلی، پنج آیه منسوخ دارد.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۸: ۲۷۹.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۳: ۵۱۱.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۶۰.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۶۰.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲: ۶۴۲–۶۴۴.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره آلعمران»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۳۹.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.