آیه ۹۹ سوره آلعمران: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(ابرابزار) |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''آیه ۹۹ سوره آلعمران''' نود و نهمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن بهشمار میآید. | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۹۹ سوره آلعمران''' نود و نهمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن بهشمار میآید. در ادامه آیه گذشته، [[قرآن]] به انتقاد [[یهودیان|یهودیانی]] که اصرار بر منحرف کردن دیگران از راه درست دارند، پرداخته و از اینکه آنان با دانستن نشانههای [[محمد|پیامبر اسلام]] در کتابهایشان هنوز به او ایمان نیاوردهاند؛ متعجب است و آنها را سرزنش میکند. | |||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۶: | خط ۱۷: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران | به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در ادامه آیه گذشته، قرآن به انتقاد یهودیانی که اصرار بر منحرف کردن دیگران از راه درست دارند، پرداخته و از اینکه آنان با دانستن نشانههای پیامبر اسلام در کتابهایشان هنوز به او ایمان نیاوردهاند؛ متعجب است و آنها را سرزنش میکند. در انتهای آیه تهدید دیگری نسبت به آنان بیان میشود و آنها را به آگاه بودن خداوند بر اعمالشان هشدار میدهد.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۲–۲۳|ج=۳}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۷: | خط ۳۸: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:آیههای مدنی قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۳۸
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | آلعمران | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۰۰ | ||||
شماره آیه | ۹۹ | ||||
شماره جزء | ۴ | ||||
شماره حزب | ۱۳ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۹۹ سوره آلعمران نود و نهمین آیه از سومین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن بهشمار میآید. در ادامه آیه گذشته، قرآن به انتقاد یهودیانی که اصرار بر منحرف کردن دیگران از راه درست دارند، پرداخته و از اینکه آنان با دانستن نشانههای پیامبر اسلام در کتابهایشان هنوز به او ایمان نیاوردهاند؛ متعجب است و آنها را سرزنش میکند.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجًا وَأَنْتُمْ شُهَدَاءُ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«بگو: ای اهل کتاب! چرا کسی را که ایمان آورده است از راه خدا باز میدارید؟ (و) میخواهیدآن (راه) را کج نشان دهید، و شما گواه هستید، و خداوند از آنچه میکنید غافل نیست»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«بگو ای اهل کتاب چرا مؤمنان را از راه خداوند باز میدارید و آن را آگاهانه [و به ناحق] ناهموار و ناهنجار میشمارید، و خداوند از کار و کردار شما غافل نیست»
محتوا
به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، در ادامه آیه گذشته، قرآن به انتقاد یهودیانی که اصرار بر منحرف کردن دیگران از راه درست دارند، پرداخته و از اینکه آنان با دانستن نشانههای پیامبر اسلام در کتابهایشان هنوز به او ایمان نیاوردهاند؛ متعجب است و آنها را سرزنش میکند. در انتهای آیه تهدید دیگری نسبت به آنان بیان میشود و آنها را به آگاه بودن خداوند بر اعمالشان هشدار میدهد.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره آلعمران سومین سوره پس از سوره بقره و پیش از سوره نساء است که در آن به خاطر گزارش ماجرای خاندان عمران، پدر مریم مقدس، به این نام شهرت یافته است. این سوره را مدنی گزارش کردهاند و به طبع، آیاتش نیز در مدینه نازل شده است. ترتیب نزول این سوره، پس از سوره انفال و پیش از سوره احزاب به عنوان هشتاد و نهمین سوره یاد شده است. این سوره با حروف مقطعه شروع میشود و به نقلی، پنج آیه منسوخ دارد.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۸: ۳۰۶.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۳: ۵۶۱.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۶۲.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۶۲.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۳: ۲۲–۲۳.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره آلعمران»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۳۹.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.