بدون تصویر

آیه ۱۶۶ سوره آل‌عمران: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۱۶۶ سوره آل‌عمران''' صد و شصت و ششمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید. در این آیه [[قرآن]] مصیبت‌ها و گرفتاری‌هایی را که در [[جنگ احد]] بر [[مسلمانان]] وارد شد؛ به عنوان آزمایش و امتحان تلقی کرده است و آن را بدون علت نمی‌داند. همچنین این حوادث را معیار و ملاکی برای جداشدن میان [[مومنان]] و [[منافقان]] دانسته است.  
'''آیه ۱۶۶ سوره آل‌عمران''' صد و شصت و ششمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید. در این آیه [[قرآن]] مصیبت‌ها و گرفتاری‌هایی را که در [[جنگ احد]] بر [[مسلمانان]] وارد شد؛ به عنوان آزمایش و امتحان تلقی کرده است و آن را بدون علت نمی‌داند. همچنین این حوادث را معیار و ملاکی برای جداشدن میان [[مؤمنان]] و [[منافقان]] دانسته است.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در این آیه قرآن مصیبت‌ها و گرفتاری‌هایی را که در [[جنگ احد]] بر مسلمانان وارد شد؛ به عنوان آزمایش و امتحان تلقی کرده است و آنها را بدون علت نمی‌داند. به گزارش او، تعبیر «اذن الله» (به معنای فرمان خدا) همان اراده و مشيت اوست كه به صورت قانون عليت در عالم هستی جریان دارد. همچنین در آیه مزبور این حوادث معیار و ملاکی برای جداشدن میان مومنان و منافقان تعبیر شده‌اند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۶۳-۱۶۴|ج=۳}}</ref>
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در این آیه قرآن مصیبت‌ها و گرفتاری‌هایی را که در [[جنگ احد]] بر مسلمانان وارد شد؛ به عنوان آزمایش و امتحان تلقی کرده است و آنها را بدون علت نمی‌داند. به گزارش او، تعبیر «اذن الله» (به معنای فرمان خدا) همان اراده و مشیت اوست که به صورت قانون علیت در عالم هستی جریان دارد. همچنین در آیه مزبور این حوادث معیار و ملاکی برای جداشدن میان مؤمنان و منافقان تعبیر شده‌اند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۶۳–۱۶۴|ج=۳}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۲۲:۵۵

آیه ۱۶۶ سوره آل‌عمران
مشخصات قرآنی
نام سورهآل‌عمران
تعداد آیات سوره۲۰۰
شماره آیه۱۶۶
شماره جزء۴
شماره حزب۱۴
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۱۶۶ سوره آل‌عمران صد و شصت و ششمین آیه از سومین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن به‌شمار می‌آید. در این آیه قرآن مصیبت‌ها و گرفتاری‌هایی را که در جنگ احد بر مسلمانان وارد شد؛ به عنوان آزمایش و امتحان تلقی کرده است و آن را بدون علت نمی‌داند. همچنین این حوادث را معیار و ملاکی برای جداشدن میان مؤمنان و منافقان دانسته است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 وَمَا أَصَابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَلِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ آیهٔ ۱۶۶ از سورهٔ ۳ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«و آنچه روزِ رویارویی دو گروه به شما رسید به فرمان خدا بود تا خداوند مؤمنان را مشخص گرداند»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«و آنچه در روز برخورد دو گروه [غزوه احد] به شما رسید، به اذن الهی بود، تا مؤمنان را معلوم بدارد»

محتوا

به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، در این آیه قرآن مصیبت‌ها و گرفتاری‌هایی را که در جنگ احد بر مسلمانان وارد شد؛ به عنوان آزمایش و امتحان تلقی کرده است و آنها را بدون علت نمی‌داند. به گزارش او، تعبیر «اذن الله» (به معنای فرمان خدا) همان اراده و مشیت اوست که به صورت قانون علیت در عالم هستی جریان دارد. همچنین در آیه مزبور این حوادث معیار و ملاکی برای جداشدن میان مؤمنان و منافقان تعبیر شده‌اند.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره آل‌عمران سومین سوره پس از سوره بقره و پیش از سوره نساء است که در آن به خاطر گزارش ماجرای خاندان عمران، پدر مریم مقدس، به این نام شهرت یافته است. این سوره را مدنی گزارش کرده‌اند و به طبع، آیاتش نیز در مدینه نازل شده است. ترتیب نزول این سوره، پس از سوره انفال و پیش از سوره احزاب به عنوان هشتاد و نهمین سوره یاد شده است. این سوره با حروف مقطعه شروع می‌شود و به نقلی، پنج آیه منسوخ دارد.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.