بدون تصویر

آیه ۲۱۷ سوره بقره: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(+ 8 رده (هات‌کت))
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که این آیه و آیه بعد، در خصوص احکامی در خصوص [[جهاد]] است. بر اساس متن این آیه، جنگ در [[ماه‌های حرام]]، ممنوع و به عنوان [[گناه|گناهی]] بزرگ توصیف شده است. در ادامه آیه، جنگ در ماه حرام را در صورتی که راه بر [[مسلمان|مسلمانان]] بسته شود و در موارد دفاعی، استثناء شده است. در ادامه آیه تاکید شده است که فتنه، از قتل هم بالاتر است. در بخش بعدی آیه، به دلیل جنگ [[کافران]] با مسلمانان اشاره شده است و گفته شده که این موضوع به خاطر دور کردن مسلمانان از [[دین]] آنهاست. در ادامه گفته شده است که مرتد از دین، در حالی که در [[ارتداد]] خود بمیرد، تمام اعمال نیکش در [[دنیا]] و [[آخرت]]، از بین خواهد رفت و از اهالی [[جهنم]] خواهد بود. در پایان آیه، تاکید شده است که مرتد، به طور همیشگی در جهنم خواهد بود.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۱۱-۱۱۳|ج=۲}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که این آیه و آیه بعد، در خصوص احکامی در خصوص [[جهاد]] است. بر اساس متن این آیه، جنگ در [[ماه‌های حرام]]، ممنوع و به عنوان [[گناه|گناهی]] بزرگ توصیف شده است. در ادامه آیه، جنگ در ماه حرام را در صورتی که راه بر [[مسلمان|مسلمانان]] بسته شود و در موارد دفاعی، استثناء شده است. در ادامه آیه تأکید شده است که فتنه، از قتل هم بالاتر است. در بخش بعدی آیه، به دلیل جنگ [[کافران]] با مسلمانان اشاره شده است و گفته شده که این موضوع به خاطر دور کردن مسلمانان از [[دین]] آنهاست. در ادامه گفته شده است که مرتد از دین، در حالی که در [[ارتداد]] خود بمیرد، تمام اعمال نیکش در [[دنیا]] و [[آخرت]]، از بین خواهد رفت و از اهالی [[جهنم]] خواهد بود. در پایان آیه، تأکید شده است که مرتد، به‌طور همیشگی در جهنم خواهد بود.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۱۱–۱۱۳|ج=۲}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]
[[رده:آیه‌های با موضوع اوقات]]
[[رده:آیه‌های با موضوع گناه]]
[[رده:آیه‌های با موضوع جهاد]]
[[رده:آیه‌های با موضوع مکان‌ها]]
[[رده:آیه‌های با موضوع مسلمانان]]
[[رده:آیه‌های با موضوع اسلام]]
[[رده:آیه‌های با موضوع دین]]
[[رده:آیه‌های با موضوع جهنم]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۷ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۲۴

آیه ۲۱۷ سوره بقره
مشخصات قرآنی
نام سورهبقره
تعداد آیات سوره۲۸۶
شماره آیه۲۱۷
شماره جزء۲
شماره حزب۷
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۲۱۷ سوره بقره، دویست و هفدهمین آیه از دومین سوره قرآن است. این آیه را مدنی دانسته‌اند. این آیه در موضوع جهاد است و جنگ در ماه‌های حرام ممنوع اعلام شده است. در این آیه دلیل ایجاد جنگ علیه مسلمانان، دست کشیدن آنان از دین اسلام توصیف شده و از این رو، مرتد را از اصحاب جهنم یاد کرده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ ۖ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ ۖ وَصَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ ۗ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا ۚ وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ آیهٔ ۲۱۷ از سورهٔ ۲ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«ترا از جنگیدن در ماه حرام می‌پرسند، بگو: جنگ در ماه حرام گناه بزرگی است اما بازداشتن از راه خدا و از مسجدالحرام، و بیرون راندن اهل مسجدالحرام از آن، و کفر ورزیدن به خدا، از جنگ در ماه حرام نزد خدا (گناه) بزرگتری است، و فتنه (شرک و شکنجه کردن مسلمانان) از کشتن بدتر و بزرگتر است، و آنان همواره با شما خواهند جنگید تا - اگر نتوانستند - شما را از دینتان برگردانند، و هرکس از شما که از دینش برگردد و در حال کفر بمیرد، پس اعمالشان در دنیا و آخرت تباه شده و ایشان اهل دوزخ‌اند و در آن برای همیشه خواهند ماند»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«از تو درباره کارزار در ماه حرام می‌پرسند، بگو کارزار در آن نارواست و بازداشتن از راه خدا و کفرورزیدن به خداوند و بازداشتن از مسجدالحرام [حج‌] و راندن اهل آن، در نزد خداوند نارواتر است، و فتنه شرک بدتر از قتل است، و اینان همچنان با شما کارزار می‌کنند تا اگر بتوانند شما را از دینتان برگردانند، و هرکس از شما که از دینش برگردد و در حال کفر بمیرد، اعمالش در دنیا و آخرت باطل گردیده است، و اینان دوزخی‌اند و جاودانه در آنند»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که این آیه و آیه بعد، در خصوص احکامی در خصوص جهاد است. بر اساس متن این آیه، جنگ در ماه‌های حرام، ممنوع و به عنوان گناهی بزرگ توصیف شده است. در ادامه آیه، جنگ در ماه حرام را در صورتی که راه بر مسلمانان بسته شود و در موارد دفاعی، استثناء شده است. در ادامه آیه تأکید شده است که فتنه، از قتل هم بالاتر است. در بخش بعدی آیه، به دلیل جنگ کافران با مسلمانان اشاره شده است و گفته شده که این موضوع به خاطر دور کردن مسلمانان از دین آنهاست. در ادامه گفته شده است که مرتد از دین، در حالی که در ارتداد خود بمیرد، تمام اعمال نیکش در دنیا و آخرت، از بین خواهد رفت و از اهالی جهنم خواهد بود. در پایان آیه، تأکید شده است که مرتد، به‌طور همیشگی در جهنم خواهد بود.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره بقره، دومین سوره قرآن است که به خاطر دربرداشتن داستان گاو بنی‌اسرائیل، به نام بقره شناخته می‌شود. این سوره با ۲۸۵ یا ۲۸۷ آیه، بزرگ‌ترین سوره قرآن است. این سوره اولین سوره‌ایست که با حروف مقطعه شروع می‌شود. بیشترین احکام فقهی قرآن نیز در این سوره قرار دارد. این سوره هشتاد و هفتمین و به نقلی هشتاد و ششمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام است که پس از سوره مطففین و پیش از سوره انفال نازل شده است. در ترتیب مصحف اما بعد از سوره حمد و قبل از سوره آل‌عمران قرار گرفته است. تمام آیات این سوره در مدینه نازل شده‌اند، بجز آیه ۲۸۱ سوره که در ماجرای حجةالوداع نازل شده است. وجود ۲۶ ناسخ یا منسوخ در این سوره گزارش شده است.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.