آیه ۲۷۵ سوره بقره: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(+رده:آیههای با موضوع ربا، +رده:آیههای با موضوع اقتصاد، +رده:آیههای با موضوع توبه، +رده:آیههای با موضوع جهنم (هاتکت)، ابرابزار) |
||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که این آیه در موضوع [[ربا]] است. بر اساس این آیه، شخص رباخوار به مانند آدم دیوانهای است که امکان حفظ تعادل خود به هنگام راه رفتن را ندارد. در ادامه به منتقل رباخواران اشاره شده است که ربا را همانند [[بیع]] میدانند. در پاسخ به یان سخن رباخواران گفته شده که چگونه ربا و بیع مشابه هم باشند در حالی که یکی را [[خدا]] نهی و دیگری را جایز دانسته است. در بخش دیگری از آیه، گفته شده است که هرکس [[توبه]] کرده و از رباخواری جلوگیری کند، سودهایی که قبل از توبه اخذ کرده بر او حلال شده و امر او به سوی [[الله]] است. در مقابل کسانی که از این موعظه پند نگیرند و به کار خود ادامه دهند، از اصحاب [[جهنم]] خواهند بود و در آنجا همیشه خواهند ماند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص= | [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که این آیه در موضوع [[ربا]] است. بر اساس این آیه، شخص رباخوار به مانند آدم دیوانهای است که امکان حفظ تعادل خود به هنگام راه رفتن را ندارد. در ادامه به منتقل رباخواران اشاره شده است که ربا را همانند [[بیع]] میدانند. در پاسخ به یان سخن رباخواران گفته شده که چگونه ربا و بیع مشابه هم باشند در حالی که یکی را [[خدا]] نهی و دیگری را جایز دانسته است. در بخش دیگری از آیه، گفته شده است که هرکس [[توبه]] کرده و از رباخواری جلوگیری کند، سودهایی که قبل از توبه اخذ کرده بر او حلال شده و امر او به سوی [[الله]] است. در مقابل کسانی که از این موعظه پند نگیرند و به کار خود ادامه دهند، از اصحاب [[جهنم]] خواهند بود و در آنجا همیشه خواهند ماند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۳۶۶–۳۶۹|ج=۲}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۴۱: | خط ۴۱: | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | {{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | ||
[[رده:آیههای با موضوع اقتصاد]] | |||
[[رده:آیههای با موضوع توبه]] | |||
[[رده:آیههای با موضوع جهنم]] | |||
[[رده:آیههای با موضوع ربا]] | |||
[[رده:آیههای مدنی قرآن]] | [[رده:آیههای مدنی قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۲:۳۰
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | بقره | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۸۶ | ||||
شماره آیه | ۲۷۵ | ||||
شماره جزء | ۳ | ||||
شماره حزب | ۱۰ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۲۷۵ سوره بقره، دویست و هفتاد و پنجمین آیه از دومین سوره قرآن است. این آیه را مدنی دانستهاند. متن آیه در موضوع نهی از ربا است. بر اساس این آیه افراد باید از رباخواری جلوگیری کنند و در صورت توبه بخشیده و در صورت ادامه از اصحاب دائمی جهنم خواهند شد.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«کسانیکه ربا میخورند، (از قبر) بر نمیخیزند مگر مانند کسی که شیطان او را دچار دیوانگی کرده است، این بدان جهت است که گفتند: خرید و فروش صرفاً مانند ربا است، درحالیکه خداوند خرید و فروش را حلال نموده و ربا راحرام کرده است، پس هرکس که اندرزی از جانب پروردگارش به او رسیده و از رباخواری دست کشید، آنچه در گذشته به دست آورده است از آن او میباشد و کار او با خداست، و هر آن کس که به رباخواری باز گردد، پس ایشان اهل آتشاند، و در آن جاودانه خواهند بود»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«آنان که ربا میخورند [به کار، یا از گور] برنمیخیزند مگر مانند برخاستن کسی که شیطانش زده و دچار جنون کرده باشد، این از آن است که میگویند دادوستد مانند رباست، حال آنکه خداوند دادوستد را حلال و ربا را حرام کرده است، اینک کسی که پند پروردگارش به او رسیده و دست بردارد، گذشتهاش را ایرادی نیست و کار او با خداوند است، و کسانی که به این کار بازگردند دوزخیاند و جاودانه در آنند»
محتوا
مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش میکند که این آیه در موضوع ربا است. بر اساس این آیه، شخص رباخوار به مانند آدم دیوانهای است که امکان حفظ تعادل خود به هنگام راه رفتن را ندارد. در ادامه به منتقل رباخواران اشاره شده است که ربا را همانند بیع میدانند. در پاسخ به یان سخن رباخواران گفته شده که چگونه ربا و بیع مشابه هم باشند در حالی که یکی را خدا نهی و دیگری را جایز دانسته است. در بخش دیگری از آیه، گفته شده است که هرکس توبه کرده و از رباخواری جلوگیری کند، سودهایی که قبل از توبه اخذ کرده بر او حلال شده و امر او به سوی الله است. در مقابل کسانی که از این موعظه پند نگیرند و به کار خود ادامه دهند، از اصحاب جهنم خواهند بود و در آنجا همیشه خواهند ماند.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره بقره، دومین سوره قرآن است که به خاطر دربرداشتن داستان گاو بنیاسرائیل، به نام بقره شناخته میشود. این سوره با ۲۸۵ یا ۲۸۷ آیه، بزرگترین سوره قرآن است. این سوره اولین سورهایست که با حروف مقطعه شروع میشود. بیشترین احکام فقهی قرآن نیز در این سوره قرار دارد. این سوره هشتاد و هفتمین و به نقلی هشتاد و ششمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام است که پس از سوره مطففین و پیش از سوره انفال نازل شده است. در ترتیب مصحف اما بعد از سوره حمد و قبل از سوره آلعمران قرار گرفته است. تمام آیات این سوره در مدینه نازل شدهاند، بجز آیه ۲۸۱ سوره که در ماجرای حجةالوداع نازل شده است. وجود ۲۶ ناسخ یا منسوخ در این سوره گزارش شده است.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۷: ۷۱.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۲: ۶۲۴.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۴۷.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۴۷.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲: ۳۶۶–۳۶۹.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره بقره»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۹۹.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.