بدون تصویر

آیه ۲۱ سوره بقره: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۲۱ سوره بقره'''، بیست و یکمین [[آیه]] از دومین [[سوره|سوره قرآن]] است. این آیه را [[مکی و مدنی|مدنی]] دانسته‌اند. در این آیه خطاب به عموم مردم، دعوت به پرستش [[خداوند]] صادر شده و این عبادت برای تداوم پرهیزکاری افراد در نظر گرفته شده است۔
'''آیه ۲۱ سوره بقره'''، بیست و یکمین [[آیه]] از دومین [[سوره|سوره قرآن]] است. این آیه را [[مکی و مدنی|مدنی]] دانسته‌اند. در این آیه خطاب به عموم مردم، دعوت به پرستش [[خداوند]] صادر شده و این عبادت برای تداوم پرهیزکاری افراد در نظر گرفته شده است.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه در این آیه و آیات بعد، برخلاف آیات قبلی که در بیان احوال [[منافقین]] و [[کفار]] بود؛ خط سعادت و نجات ترسیم شده است۔ در این راستا و در آیه بیست و یکم، عبادت [[خداوند]] به عنوان یک دستور برای تداوم [[پرهیزکاری]] تدوین می‌شود۔ خطاب در این آیه، به عموم مردم است و اولین مرتبه‌ایست که از واژه «یا ایها الناس» در قرآن (در ترتیب [[عثمان‌طه|عثمان طه]]) استفاده شده است۔ در این آیه به افرادی که پیش از آن نیز خدا را عبادت می‌کردند اشاره شده است تا گواهی تاریخی بر صحت مدعای قرآن قرار گیرد۔<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۱۶-۱۱۸|ج=۱}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه در این آیه و آیات بعد، برخلاف آیات قبلی که در بیان احوال [[منافقین]] و [[کفار]] بود؛ خط سعادت و نجات ترسیم شده است. در این راستا و در آیه بیست و یکم، عبادت [[خداوند]] به عنوان یک دستور برای تداوم [[پرهیزکاری]] تدوین می‌شود. خطاب در این آیه، به عموم مردم است و اولین مرتبه‌ایست که از واژه «یا ایها الناس» در قرآن (در ترتیب [[عثمان‌طه|عثمان طه]]) استفاده شده است. در این آیه به افرادی که پیش از آن نیز خدا را عبادت می‌کردند اشاره شده است تا گواهی تاریخی بر صحت مدعای قرآن قرار گیرد.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۱۶–۱۱۸|ج=۱}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]
[[رده:آیه‌های با موضوع تقوا]]
[[رده:آیه‌های با موضوع توحید]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۳۰

آیه ۲۱ سوره بقره
مشخصات قرآنی
نام سورهبقره
تعداد آیات سوره۲۸۶
شماره آیه۲۱
شماره جزء۱
شماره حزب۱
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۲۱ سوره بقره، بیست و یکمین آیه از دومین سوره قرآن است. این آیه را مدنی دانسته‌اند. در این آیه خطاب به عموم مردم، دعوت به پرستش خداوند صادر شده و این عبادت برای تداوم پرهیزکاری افراد در نظر گرفته شده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ آیهٔ ۲۱ از سورهٔ ۲ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«ای مردم! پروردگارتان را پرستش کنید که شما و کسانی را که پیش از شما بوده‌اند آفریده است، باشد که پرهیزگار شوید»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«ای مردم پروردگارتان را که شما و پیشینیانتان را آفریده است، بپرستید، تا در امان مانید»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه در این آیه و آیات بعد، برخلاف آیات قبلی که در بیان احوال منافقین و کفار بود؛ خط سعادت و نجات ترسیم شده است. در این راستا و در آیه بیست و یکم، عبادت خداوند به عنوان یک دستور برای تداوم پرهیزکاری تدوین می‌شود. خطاب در این آیه، به عموم مردم است و اولین مرتبه‌ایست که از واژه «یا ایها الناس» در قرآن (در ترتیب عثمان طه) استفاده شده است. در این آیه به افرادی که پیش از آن نیز خدا را عبادت می‌کردند اشاره شده است تا گواهی تاریخی بر صحت مدعای قرآن قرار گیرد.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره بقره، دومین سوره قرآن است که به خاطر دربرداشتن داستان گاو بنی‌اسرائیل، به نام بقره شناخته می‌شود. این سوره با ۲۸۵ یا ۲۸۷ آیه، بزرگ‌ترین سوره قرآن است. این سوره اولین سوره‌ایست که با حروف مقطعه شروع می‌شود. بیشترین احکام فقهی قرآن نیز در این سوره قرار دارد. این سوره هشتاد و هفتمین و به نقلی هشتاد و ششمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام است که پس از سوره مطففین و پیش از سوره انفال نازل شده است. در ترتیب مصحف اما بعد از سوره حمد و قبل از سوره آل‌عمران قرار گرفته است. تمام آیات این سوره در مدینه نازل شده‌اند، بجز آیه ۲۸۱ سوره که در ماجرای حجةالوداع نازل شده است. وجود ۲۶ ناسخ یا منسوخ در این سوره گزارش شده است.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.