بدون تصویر

آیه ۹ سوره آل‌عمران: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}
 
'''آیه ۹ سوره آل‌عمران''' نهمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است. از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید و [[نسخ|نسخی]] برای آن گزارش نشده است. این آیه در ادامه آیه قبل است و این دو آیه به دو ویژگی مهم راسخان در علم اشاره دارند. در آیه ۸ اشاره به ایمان آنان به مبدأ شده است و در آیه ۹ به باور آنها به معاد.
'''آیه ۹ سوره آل‌عمران''' نهمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است. از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید و [[نسخ|نسخی]] برای آن گزارش نشده است. این آیه در ادامه آیه قبل است و این دو آیه به دو ویژگی مهم راسخان در علم اشاره دارند. در آیه ۸ اشاره به ایمان آنان به مبدأ شده است و در آیه ۹ به باور آنها به معاد.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۷:


== محتوا ==
== محتوا ==
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، این آیه در ادامه آیه قبل، ادامه سخن و درخواست راسخان در علم است که آنان در این جملات ایمان و اعتقاد خود به رستاخیز و جهان آخرت را اظهار کرده و بدین ترتیب می‌توانند با پناه بردن به پروردگارشان از لغزشگاه‌های زندگی به سلامت عبور کنند. او معتقد است که در حقیقت دو آیه ۸ و ۹ سوره، نشان‌دهنده دو ویژگی مهم این گروه هستند: آیه اول اشاره به ایمان آنان به مبدأ دارد، و آيه دوم اشاره به باورشان به معاد.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۴۴۵|ج=۲}}</ref>
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، این آیه در ادامه آیه قبل، ادامه سخن و درخواست راسخان در علم است که آنان در این جملات ایمان و اعتقاد خود به رستاخیز و جهان آخرت را اظهار کرده و بدین ترتیب می‌توانند با پناه بردن به پروردگارشان از لغزشگاه‌های زندگی به سلامت عبور کنند. او معتقد است که در حقیقت دو آیه ۸ و ۹ سوره، نشان‌دهنده دو ویژگی مهم این گروه هستند: آیه اول اشاره به ایمان آنان به مبدأ دارد، و آیه دوم اشاره به باورشان به معاد.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۴۴۵|ج=۲}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۸:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۷:۵۷

آیه ۹ سوره آل‌عمران
مشخصات قرآنی
نام سورهآل‌عمران
تعداد آیات سوره۲۰۰
شماره آیه۹
شماره جزء۳
شماره حزب۱۰
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۹ سوره آل‌عمران نهمین آیه از سومین سوره قرآن است. از آیات مدنی آن به‌شمار می‌آید و نسخی برای آن گزارش نشده است. این آیه در ادامه آیه قبل است و این دو آیه به دو ویژگی مهم راسخان در علم اشاره دارند. در آیه ۸ اشاره به ایمان آنان به مبدأ شده است و در آیه ۹ به باور آنها به معاد.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ آیهٔ ۹ از سورهٔ ۳ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

««پروردگارا! تو مردم را در روزی که هیچ شکی در آن نیست جمع خواهی کرد، بی‌گمان خداوند خلاف وعده نمی‌کند»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«پروردگارا تو گردآورنده مردمان در روزی هستی که شکی در [آمدن‌] آن نیست، چرا که خداوند خلف وعده نمی‌کند»

محتوا

به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، این آیه در ادامه آیه قبل، ادامه سخن و درخواست راسخان در علم است که آنان در این جملات ایمان و اعتقاد خود به رستاخیز و جهان آخرت را اظهار کرده و بدین ترتیب می‌توانند با پناه بردن به پروردگارشان از لغزشگاه‌های زندگی به سلامت عبور کنند. او معتقد است که در حقیقت دو آیه ۸ و ۹ سوره، نشان‌دهنده دو ویژگی مهم این گروه هستند: آیه اول اشاره به ایمان آنان به مبدأ دارد، و آیه دوم اشاره به باورشان به معاد.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره آل‌عمران سومین سوره پس از سوره بقره و پیش از سوره نساء است که در آن به خاطر گزارش ماجرای خاندان عمران، پدر مریم مقدس، به این نام شهرت یافته است. این سوره را مدنی گزارش کرده‌اند و به طبع، آیاتش نیز در مدینه نازل شده است. ترتیب نزول این سوره، پس از سوره انفال و پیش از سوره احزاب به عنوان هشتاد و نهمین سوره یاد شده است. این سوره با حروف مقطعه شروع می‌شود و به نقلی، پنج آیه منسوخ دارد.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.