بدون تصویر

آیه ۱۴۵ سوره آل‌عمران: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۱۴۵ سوره آل‌عمران''' صد و چهل و پنجمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید. در ادامه آیه قبل، بر این نکته تأکید می‌شود که مرگ نیز همچون حیات به دست خداست و برای هر کس در زمانیکه مقدر شده، انجام می‌پذیرد و فرار از آن ممکن نیست. پس فراریان جنگ تصور نکنند که چون از میدان نبرد گریختند، می‌توانند از آمدن مرگ جلوگیری کنند. در انتهای آیه نیز بر ضایع نشدن کوشش انسان‌ها و برخورداری نیکوکاران و مجاهدان از پاداش الهی تأکیدی دوباره شده است.  
'''آیه ۱۴۵ سوره آل‌عمران''' صد و چهل و پنجمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید. در ادامه آیه قبل، بر این نکته تأکید می‌شود که مرگ نیز همچون حیات به دست خداست و برای هر کس در زمانیکه مقدر شده، انجام می‌پذیرد و فرار از آن ممکن نیست. پس فراریان جنگ تصور نکنند که چون از میدان نبرد گریختند، می‌توانند از آمدن مرگ جلوگیری کنند. در انتهای آیه نیز بر ضایع نشدن کوشش انسان‌ها و برخورداری نیکوکاران و مجاهدان از پاداش الهی تأکیدی دوباره شده است.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در ادامه آیه قبل، بر این نکته تأکید می‌شود که مرگ نیز همچون حیات به دست خداست و برای هر کس در زمانیکه مقدر شده، انجام می‌پذیرد و فرار از آن ممکن نیست. پس فراریان جنگ تصور نکنند که چون از میدان نبرد گریختند، می‌توانند از آمدن مرگ جلوگیری کنند. در انتهای آیه نیز بر ضایع نشدن کوشش انسان‌ها و برخورداری نیکوکاران و مجاهدان از پاداش الهی تأکیدی دوباره شده است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۱۷-۱۱۹|ج=۳}}</ref>
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در ادامه آیه قبل، بر این نکته تأکید می‌شود که مرگ نیز همچون حیات به دست خداست و برای هر کس در زمانیکه مقدر شده، انجام می‌پذیرد و فرار از آن ممکن نیست. پس فراریان جنگ تصور نکنند که چون از میدان نبرد گریختند، می‌توانند از آمدن مرگ جلوگیری کنند. در انتهای آیه نیز بر ضایع نشدن کوشش انسان‌ها و برخورداری نیکوکاران و مجاهدان از پاداش الهی تأکیدی دوباره شده است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۱۷–۱۱۹|ج=۳}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۲۲:۴۸

آیه ۱۴۵ سوره آل‌عمران
مشخصات قرآنی
نام سورهآل‌عمران
تعداد آیات سوره۲۰۰
شماره آیه۱۴۵
شماره جزء۴
شماره حزب۱۴
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۱۴۵ سوره آل‌عمران صد و چهل و پنجمین آیه از سومین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن به‌شمار می‌آید. در ادامه آیه قبل، بر این نکته تأکید می‌شود که مرگ نیز همچون حیات به دست خداست و برای هر کس در زمانیکه مقدر شده، انجام می‌پذیرد و فرار از آن ممکن نیست. پس فراریان جنگ تصور نکنند که چون از میدان نبرد گریختند، می‌توانند از آمدن مرگ جلوگیری کنند. در انتهای آیه نیز بر ضایع نشدن کوشش انسان‌ها و برخورداری نیکوکاران و مجاهدان از پاداش الهی تأکیدی دوباره شده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَابًا مُؤَجَّلًا ۗ وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ آیهٔ ۱۴۵ از سورهٔ ۳ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«و هیچ‌کس را نسزد که بمیرد مگر به فرمان خدا و خداوند زمان مرگ او را ثبت کرده و نوشته است، و هرکس پاداش دنیا را بخواهد آن را به او می‌دهیم، و هرکس پاداش آخرت را بخواهد آن را به او می‌دهیم و ما پاداش سپاسگزاران را خواهیم داد»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«و هیچ کس جز به اذن الهی نمی‌میرد که این سرنوشتی زماندار است، و هرکس پاداش دنیوی بخواهد، چنین پاداشی به او می‌بخشیم، و هرکس جزای اخروی بخواهد، چنان پاداشی به او خواهیم داد و زودا که خداوند سپاسگزاران را پاداش دهد»

محتوا

به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، در ادامه آیه قبل، بر این نکته تأکید می‌شود که مرگ نیز همچون حیات به دست خداست و برای هر کس در زمانیکه مقدر شده، انجام می‌پذیرد و فرار از آن ممکن نیست. پس فراریان جنگ تصور نکنند که چون از میدان نبرد گریختند، می‌توانند از آمدن مرگ جلوگیری کنند. در انتهای آیه نیز بر ضایع نشدن کوشش انسان‌ها و برخورداری نیکوکاران و مجاهدان از پاداش الهی تأکیدی دوباره شده است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره آل‌عمران سومین سوره پس از سوره بقره و پیش از سوره نساء است که در آن به خاطر گزارش ماجرای خاندان عمران، پدر مریم مقدس، به این نام شهرت یافته است. این سوره را مدنی گزارش کرده‌اند و به طبع، آیاتش نیز در مدینه نازل شده است. ترتیب نزول این سوره، پس از سوره انفال و پیش از سوره احزاب به عنوان هشتاد و نهمین سوره یاد شده است. این سوره با حروف مقطعه شروع می‌شود و به نقلی، پنج آیه منسوخ دارد.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.