بدون تصویر

آیه ۲۳۱ سوره بقره: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۲۳۱ سوره بقره'''، دویست و سی و یکمین [[آیه]] از دومین [[سوره|سوره قرآن]] است. این آیه را [[مکی و مدنی|مدنی]] دانسته‌اند. متن آیه در بیان احکامی در خصوص [[طلاق در اسلام|طلاق]] است. بر اساس این آیه، با پایان [[عده]]، مرد باید یا زن را نگه‌دارد (به او [[طلاق رجعی|رجوع]] کند) و یا اینکه او را رها کند. در ادامه از نگه‌داشتن زن برای ضرر رساندن به او و یا تعدی کردن به او، نهی و به [[ظلم]] تعبیر شده است.
'''آیه ۲۳۱ سوره بقره'''، دویست و سی و یکمین [[آیه]] از دومین [[سوره|سوره قرآن]] است. این آیه را [[مکی و مدنی|مدنی]] دانسته‌اند. متن آیه در بیان احکامی در خصوص [[طلاق در اسلام|طلاق]] است. بر اساس این آیه، با پایان [[عده]]، مرد باید یا زن را نگه‌دارد (به او [[طلاق رجعی|رجوع]] کند) یا اینکه او را رها کند. در ادامه از نگه‌داشتن زن برای ضرر رساندن به او یا تعدی کردن به او، نهی و به [[ظلم]] تعبیر شده است.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که این آیه در بیان احکام [[طلاق در اسلام|طلاق]] است. در ابتدای این آیه گفته شده است که زنِ طلاق داده شده، به آخرین روزهای [[عده]] رسیدند، حق بازگشت به همسر خود را دارد و شوهر باید یا به طرز پسندیده‌ای او را نگه‌دارد و یا به طرز پسندیده‌ای او را رها سازد. در ادامه تاکید شده است که هرگز نباید زنان را برای تعدی و ضرر زدن، نگه داشت؛ چرا که این کار [[ظلم]] به خود توصیف شده است. در ادامه آیه به همگان هشدار داده شده که [[آیات خدا]] را به مسخره نگیرند و [[نعمت‌های خدا]] را به خود یادآور شوند و از آنچه در [[کتب آسمانی]] آمده پند گیرند و [[تقوای الهی]] پیشه کنند و بدانند که [[الله]] به همه چیز داناست.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۷۶-۱۷۹|ج=۲}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که این آیه در بیان احکام [[طلاق در اسلام|طلاق]] است. در ابتدای این آیه گفته شده است که زنِ طلاق داده شده، به آخرین روزهای [[عده]] رسیدند، حق بازگشت به همسر خود را دارد و شوهر باید یا به طرز پسندیده‌ای او را نگه‌دارد یا به طرز پسندیده‌ای او را رها سازد. در ادامه تأکید شده است که هرگز نباید زنان را برای تعدی و ضرر زدن، نگه داشت؛ چرا که این کار [[ظلم]] به خود توصیف شده است. در ادامه آیه به همگان هشدار داده شده که [[آیات خدا]] را به مسخره نگیرند و [[نعمت‌های خدا]] را به خود یادآور شوند و از آنچه در [[کتب آسمانی]] آمده پند گیرند و [[تقوای الهی]] پیشه کنند و بدانند که [[الله]] به همه چیز داناست.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۷۶–۱۷۹|ج=۲}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
[[رده:آیه‌های با موضوع ازدواج و طلاق]]
[[رده:آیه‌های با موضوع تقوا]]
[[رده:آیه‌های با موضوع صفات خدا]]
[[رده:آیه‌های با موضوع ظلم]]
[[رده:آیه‌های با موضوع نعمت]]
[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۸ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۴۴

آیه ۲۳۱ سوره بقره
مشخصات قرآنی
نام سورهبقره
تعداد آیات سوره۲۸۶
شماره آیه۲۳۱
شماره جزء۲
شماره حزب۷
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۲۳۱ سوره بقره، دویست و سی و یکمین آیه از دومین سوره قرآن است. این آیه را مدنی دانسته‌اند. متن آیه در بیان احکامی در خصوص طلاق است. بر اساس این آیه، با پایان عده، مرد باید یا زن را نگه‌دارد (به او رجوع کند) یا اینکه او را رها کند. در ادامه از نگه‌داشتن زن برای ضرر رساندن به او یا تعدی کردن به او، نهی و به ظلم تعبیر شده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ ۚ وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِتَعْتَدُوا ۚ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ وَلَا تَتَّخِذُوا آيَاتِ اللَّهِ هُزُوًا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُمْ بِهِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ آیهٔ ۲۳۱ از سورهٔ ۲ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«و چون زنان را طلاق دادید و به پایان عده خود نزدیک شدند، پس یا آنها را به خوبی نگاه دارید، و یا به خوبی رها کنید، و هرگز آنان را برای زیان رساندن به آنها نگاه ندارید تا از حد تجاوز کنید، و هرکسی چنین کند بر خود ستم کرده است و آیات خداوندی را به تمسخر نگیرید، و نعمت‌های خدا را و آنچه از کتاب و سنت بر شما نازل کرده است و شما را به آن پند می‌دهد، به یاد آورید، و از خدا بترسید، و بدانید که خداوند به هر چیزی داناست»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«و چون زنان را طلاق گفتید و نزدیک شد که عده‌شان را به سر رسانند، آنگاه یا ایشان را به نیکی نزد خود نگاه دارید، یا به نیکی رها کنید، و هرگز به زور و زیان نگاهشان ندارید که ستم کنید، و هرکس چنین کند بی‌شک بر خود ستم رواداشته است، و آیات الهی را به ریشخند مگیرید و نعمت الهی را بر خود و آنچه از کتاب و حکمت که بر شما نازل کرد و بدان پندتان داد، یاد کنید، و از خداوند پروا کنید و بدانید که خداوند به همه چیز داناست‌»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که این آیه در بیان احکام طلاق است. در ابتدای این آیه گفته شده است که زنِ طلاق داده شده، به آخرین روزهای عده رسیدند، حق بازگشت به همسر خود را دارد و شوهر باید یا به طرز پسندیده‌ای او را نگه‌دارد یا به طرز پسندیده‌ای او را رها سازد. در ادامه تأکید شده است که هرگز نباید زنان را برای تعدی و ضرر زدن، نگه داشت؛ چرا که این کار ظلم به خود توصیف شده است. در ادامه آیه به همگان هشدار داده شده که آیات خدا را به مسخره نگیرند و نعمت‌های خدا را به خود یادآور شوند و از آنچه در کتب آسمانی آمده پند گیرند و تقوای الهی پیشه کنند و بدانند که الله به همه چیز داناست.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره بقره، دومین سوره قرآن است که به خاطر دربرداشتن داستان گاو بنی‌اسرائیل، به نام بقره شناخته می‌شود. این سوره با ۲۸۵ یا ۲۸۷ آیه، بزرگ‌ترین سوره قرآن است. این سوره اولین سوره‌ایست که با حروف مقطعه شروع می‌شود. بیشترین احکام فقهی قرآن نیز در این سوره قرار دارد. این سوره هشتاد و هفتمین و به نقلی هشتاد و ششمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام است که پس از سوره مطففین و پیش از سوره انفال نازل شده است. در ترتیب مصحف اما بعد از سوره حمد و قبل از سوره آل‌عمران قرار گرفته است. تمام آیات این سوره در مدینه نازل شده‌اند، بجز آیه ۲۸۱ سوره که در ماجرای حجةالوداع نازل شده است. وجود ۲۶ ناسخ یا منسوخ در این سوره گزارش شده است.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.