آیه ۴۲ سوره بقره: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه | [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که قرآن در [[آیه ۴۰ سوره بقره|آیه ۴۰]] خطاب به [[بنیاسرائیل]] سخنی را آغاز میکند و در سه آیه بعدی، به بیان برخی از عهدهای بین [[خدا]] و بنیاسرائیل میپردازد۔ بعد از آنکه عهدهایی در [[آیه ۴۱ سوره بقره|آیه ۴۱]] مورد اشاره قرار گرفت، در آیه ۴۲ به آنان دستور میدهد که [[حق و باطل|حق را با باطل]] نیامیزند که باعث اشتباه مردم بشود۔ در ادامه از کتمان حق نهی شدهاند و تاکید میشود که آنان از حق آگاهی دارند۔<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۰۷-۲۰۸|ج=۱}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == |
نسخهٔ ۲۷ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۱۲
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | بقره | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۸۶ | ||||
شماره آیه | ۴۲ | ||||
شماره جزء | ۱ | ||||
شماره حزب | ۱ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۴۲ سوره بقره، چهل و دومین آیه از دومین سوره قرآن است. این آیه را مدنی دانستهاند.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«و حق را با باطل نیامیزید و حق را کتمان نکنید در حالی که شما میدانید»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«وحق را به باطل میامیزید و دیده و دانسته حق را پنهان نکنید»
محتوا
مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش میکند که قرآن در آیه ۴۰ خطاب به بنیاسرائیل سخنی را آغاز میکند و در سه آیه بعدی، به بیان برخی از عهدهای بین خدا و بنیاسرائیل میپردازد۔ بعد از آنکه عهدهایی در آیه ۴۱ مورد اشاره قرار گرفت، در آیه ۴۲ به آنان دستور میدهد که حق را با باطل نیامیزند که باعث اشتباه مردم بشود۔ در ادامه از کتمان حق نهی شدهاند و تاکید میشود که آنان از حق آگاهی دارند۔[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره بقره، دومین سوره قرآن است که به خاطر دربرداشتن داستان گاو بنیاسرائیل، به نام بقره شناخته میشود. این سوره با ۲۸۵ یا ۲۸۷ آیه، بزرگترین سوره قرآن است. این سوره اولین سورهایست که با حروف مقطعه شروع میشود. بیشترین احکام فقهی قرآن نیز در این سوره قرار دارد. این سوره هشتاد و هفتمین و به نقلی هشتاد و ششمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام است که پس از سوره مطففین و پیش از سوره انفال نازل شده است. در ترتیب مصحف اما بعد از سوره حمد و قبل از سوره آلعمران قرار گرفته است. تمام آیات این سوره در مدینه نازل شدهاند، بجز آیه ۲۸۱ سوره که در ماجرای حجةالوداع نازل شده است. وجود ۲۶ ناسخ یا منسوخ در این سوره گزارش شده است.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۳: ۴۸۵.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۱: ۲۲۵.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۷.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۷.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱: ۲۰۷-۲۰۸.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره بقره»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۹۹.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.