بدون تصویر

آیه ۴۶ سوره آل‌عمران: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(ابرابزار)
خط ۱: خط ۱:
'''آیه ۴۶ سوره آل‌عمران''' چهل و ششمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است. از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید و [[نسخ|نسخی]] برای آن گزارش نشده است.{{جعبه اطلاعات آیه}}
'''آیه ۴۶ سوره آل‌عمران''' چهل و ششمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است. از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید و [[نسخ|نسخی]] برای آن گزارش نشده است.{{جعبه اطلاعات آیه}}


در آیه موردبحث به یکی از[[معجزه‌]]<nowiki/>های [[عیسی]] مسیح اشاره شده است که او در گهواره درحالیکه نوزاد است؛ با مردم سخن خواهد گفت و به این وسیله از [[مریم]] رفع اتهام می‌کند.
در آیه موردبحث به یکی از[[معجزه]]<nowiki/>های [[عیسی]] مسیح اشاره شده است که او در گهواره درحالیکه نوزاد است؛ با مردم سخن خواهد گفت و به این وسیله از [[مریم]] رفع اتهام می‌کند.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در آیه موردبحث به یکی ازمعجزه‌های عیسی مسیح اشاره شده است. او در گهواره درحالیکه نوزاد است با مردم سخن خواهدگفت. جزئیات این داستان که در سوره مریم آمده اینگونه است که مریم برای رفع اتهام از خودش که بدون داشتن شوهر، فرزندی را به‌دنیا آورده بود، با اشاره به گهواره مردم را به کودک درون آن متوجه می‌کند و در کمال ناباوری مردم می‌بینند که کودک نوزاد به سخن درآمد و شهادت به پاکی مریم داد.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۵۴۷-۵۵۰|ج=۲}}</ref>
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در آیه موردبحث به یکی ازمعجزه‌های عیسی مسیح اشاره شده است. او در گهواره درحالیکه نوزاد است با مردم سخن خواهدگفت. جزئیات این داستان که در سوره مریم آمده اینگونه است که مریم برای رفع اتهام از خودش که بدون داشتن شوهر، فرزندی را به‌دنیا آورده بود، با اشاره به گهواره مردم را به کودک درون آن متوجه می‌کند و در کمال ناباوری مردم می‌بینند که کودک نوزاد به سخن درآمد و شهادت به پاکی مریم داد.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۵۴۷–۵۵۰|ج=۲}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]

نسخهٔ ‏۲۹ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۰۶:۳۸

آیه ۴۶ سوره آل‌عمران چهل و ششمین آیه از سومین سوره قرآن است. از آیات مدنی آن به‌شمار می‌آید و نسخی برای آن گزارش نشده است.

آیه ۴۶ سوره آل‌عمران
مشخصات قرآنی
نام سورهآل‌عمران
تعداد آیات سوره۲۰۰
شماره آیه۴۶
شماره جزء۳
شماره حزب۱۱
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

در آیه موردبحث به یکی ازمعجزههای عیسی مسیح اشاره شده است که او در گهواره درحالیکه نوزاد است؛ با مردم سخن خواهد گفت و به این وسیله از مریم رفع اتهام می‌کند.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلًا وَمِنَ الصَّالِحِينَ آیهٔ ۴۶ از سورهٔ ۳ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«و با مردم در گهواره و در سن كهولت سخن می‌گوید، و از زمره صالحان است»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«او در گهواره [به اعجاز] و در میانسالی [به وحی‌] با مردم سخن می‌گوید و از شایستگان است‌»

محتوا

به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، در آیه موردبحث به یکی ازمعجزه‌های عیسی مسیح اشاره شده است. او در گهواره درحالیکه نوزاد است با مردم سخن خواهدگفت. جزئیات این داستان که در سوره مریم آمده اینگونه است که مریم برای رفع اتهام از خودش که بدون داشتن شوهر، فرزندی را به‌دنیا آورده بود، با اشاره به گهواره مردم را به کودک درون آن متوجه می‌کند و در کمال ناباوری مردم می‌بینند که کودک نوزاد به سخن درآمد و شهادت به پاکی مریم داد.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره آل‌عمران سومین سوره پس از سوره بقره و پیش از سوره نساء است که در آن به خاطر گزارش ماجرای خاندان عمران، پدر مریم مقدس، به این نام شهرت یافته است. این سوره را مدنی گزارش کرده‌اند و به طبع، آیاتش نیز در مدینه نازل شده است. ترتیب نزول این سوره، پس از سوره انفال و پیش از سوره احزاب به عنوان هشتاد و نهمین سوره یاد شده است. این سوره با حروف مقطعه شروع می‌شود و به نقلی، پنج آیه منسوخ دارد.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.