آیه ۲۴۷ سوره بقره: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(ابرابزار) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۲۴۷ سوره بقره'''، دویست و چهل و هفتمین [[آیه]] از دومین [[سوره|سوره قرآن]] است. این آیه را [[مکی و مدنی|مدنی]] دانستهاند. | '''آیه ۲۴۷ سوره بقره'''، دویست و چهل و هفتمین [[آیه]] از دومین [[سوره|سوره قرآن]] است. این آیه را [[مکی و مدنی|مدنی]] دانستهاند. متن آیه در ادامه [[آیه ۲۴۶ سوره بقره|آیه پیشین]] و در پاسخ گروهی از [[بنیاسرائیل]] است که از پیامبر خود درخواست فرمانروا کردند. در این آیه [[طالوت]] به عنوان فرمانروا بنیاسرائیل معرفی و در ادامه از نافرمانی از پذیرش فرمانروایی او خبر داده شده است. | ||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه | [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که در متن این آیه و در ادامه آیه پیشین مبنی بر درخواست گروهی از [[بنیاسرائیل]] از پیامبرشان برای قرار دادن فرمانروایی برای آنان، در این آیه خبر از به فرمانروایی رسیدن [[طالوت]] داده شده است. بر اساس این آیه، طالوت از جانب [[الله]] بر مردم فرمانروا شده است. در این میان، خبر از نافرمانی گروهی از بنیاسرائیل در برابر این حکم داده شده است. برخی از بنیاسرائیل برتری خود بر طالوت و گروهی فقر طالوت را دلیلی بر نپذیرفتن این فرمانروایی عنوان کردند. در پاسخ به این گروه گفته شده است که الله او را برگزیده است و به قدرت و علم او توانی مضاعف داده است. در پایان آیه نیز گفته شده است که خدا، فرمانروایی خویش را به هر کسی که بخواهد، خواهد بخشید و الله با دو وصف [[واسع]] و [[علیم]] معرفی شده است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۳۶–۲۳۸|ج=۲}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:آیههای مدنی قرآن]] |
نسخهٔ ۷ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۲۰
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | بقره | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۸۶ | ||||
شماره آیه | ۲۴۷ | ||||
شماره جزء | ۲ | ||||
شماره حزب | ۸ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۲۴۷ سوره بقره، دویست و چهل و هفتمین آیه از دومین سوره قرآن است. این آیه را مدنی دانستهاند. متن آیه در ادامه آیه پیشین و در پاسخ گروهی از بنیاسرائیل است که از پیامبر خود درخواست فرمانروا کردند. در این آیه طالوت به عنوان فرمانروا بنیاسرائیل معرفی و در ادامه از نافرمانی از پذیرش فرمانروایی او خبر داده شده است.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا ۚ قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ ۚ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«و پیامبرشان به آنها گفت: همانا خداوند طالوت را به فرمانروایی شما برانگیخته است گفتند: چگونه او فرمانروای ما باشد در حالی که ما از او به فرمانروایی سزاوارتریم و به او مال فراوانی داده نشده است؟ گفت: همانا خداوند او را بر شما برتری داده و در جسم و دانش بر شما برتری بخشیده است، و خداوند فرمانروایی خویش را به هرکس که بخواهد میدهد و خداند گشایشگر داناست»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«و پیامبرشان به ایشان گفت خداوند طالوت را به فرمانروایی شما برگماشته است، گفتند چگونه بر ما فرمانروایی کند، حال آنکه ما از او به فرمانروایی سزاوارتریم، و مال و منال چندانی نیز ندارد، گفت خداوند او را بر شما برگزیده است و به او دانایی و توانایی بسیار بخشیده است و خدا فرمانرواییش را به هرکس که بخواهد ارزانی میدارد و خدا گشایشگری داناست»
محتوا
مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش میکند که در متن این آیه و در ادامه آیه پیشین مبنی بر درخواست گروهی از بنیاسرائیل از پیامبرشان برای قرار دادن فرمانروایی برای آنان، در این آیه خبر از به فرمانروایی رسیدن طالوت داده شده است. بر اساس این آیه، طالوت از جانب الله بر مردم فرمانروا شده است. در این میان، خبر از نافرمانی گروهی از بنیاسرائیل در برابر این حکم داده شده است. برخی از بنیاسرائیل برتری خود بر طالوت و گروهی فقر طالوت را دلیلی بر نپذیرفتن این فرمانروایی عنوان کردند. در پاسخ به این گروه گفته شده است که الله او را برگزیده است و به قدرت و علم او توانی مضاعف داده است. در پایان آیه نیز گفته شده است که خدا، فرمانروایی خویش را به هر کسی که بخواهد، خواهد بخشید و الله با دو وصف واسع و علیم معرفی شده است.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره بقره، دومین سوره قرآن است که به خاطر دربرداشتن داستان گاو بنیاسرائیل، به نام بقره شناخته میشود. این سوره با ۲۸۵ یا ۲۸۷ آیه، بزرگترین سوره قرآن است. این سوره اولین سورهایست که با حروف مقطعه شروع میشود. بیشترین احکام فقهی قرآن نیز در این سوره قرار دارد. این سوره هشتاد و هفتمین و به نقلی هشتاد و ششمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام است که پس از سوره مطففین و پیش از سوره انفال نازل شده است. در ترتیب مصحف اما بعد از سوره حمد و قبل از سوره آلعمران قرار گرفته است. تمام آیات این سوره در مدینه نازل شدهاند، بجز آیه ۲۸۱ سوره که در ماجرای حجةالوداع نازل شده است. وجود ۲۶ ناسخ یا منسوخ در این سوره گزارش شده است.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۶: ۵۰۳.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۲: ۴۲۷.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۴۰.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۴۰.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲: ۲۳۶–۲۳۸.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره بقره»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۹۹.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.