بدون تصویر

آیه ۱۳ سوره بقره: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(اصلاح نویسه‌های عربی، اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح ارقام، اصلاح سجاوندی، اصلاح املا، ابرابزار، اصلاح نشانی وب)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۱۳ سوره بقره'''، سیزدهمین [[آیه]] از دومین [[سوره|سوره قرآن]] است۔ این آیه را [[مکی و مدنی|مدنی]] دانسته‌اند۔ در متن این آیه، و در ادامه آیات اول [[سوره بقره]] که در بیان ویژگی‌های منافقین است؛ آمده است که [[منافقین]]، [[مومنین]] را به سفاهت و ساده‌لوحی متهم می‌کنند و این در حالیست که خود آنان سفیهان واقعی هستند و از این مطلب اطلاعی ندارند۔
'''آیه ۱۳ سوره بقره'''، سیزدهمین [[آیه]] از دومین [[سوره|سوره قرآن]] است. این آیه را [[مکی و مدنی|مدنی]] دانسته‌اند. در متن این آیه، و در ادامه آیات اول [[سوره بقره]] که در بیان ویژگی‌های منافقین است؛ آمده است که [[منافقین]]، [[مؤمنین]] را به سفاهت و ساده‌لوحی متهم می‌کنند و این در حالیست که خود آنان سفیهان واقعی هستند و از این مطلب اطلاعی ندارند.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در ادامه آیات شرح حال منافقین، در آیه سیزدهم، نشانه دیگری از منافقین بیان می‌شود۔ بر اساس این آیه، منافقین خود را برتر از مومنین می‌بینند و مومنین را به جهت ساده‌لوحی و سفیه بودن، مورد شماتت قرار داده و در پاسخ به کسانی که آنان را دعوت به ایمان می‌کنند، می‌گویند: «چگونه مانند سفها ایمان بیاوریم؟» قرآن در جواب آنان، منافقین را سفهای واقعی می‌داند که از این مطلب آگاهی ندارند۔<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۹۵|ج=۱}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در ادامه آیات شرح حال منافقین، در آیه سیزدهم، نشانه دیگری از منافقین بیان می‌شود. بر اساس این آیه، منافقین خود را برتر از مؤمنین می‌بینند و مؤمنین را به جهت ساده‌لوحی و سفیه بودن، مورد شماتت قرار داده و در پاسخ به کسانی که آنان را دعوت به ایمان می‌کنند، می‌گویند: «چگونه مانند سفها ایمان بیاوریم؟» قرآن در جواب آنان، منافقین را سفهای واقعی می‌داند که از این مطلب آگاهی ندارند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۹۵|ج=۱}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
به گزارش ''[[فرهنگ‌نامه علوم قرآن]]''، [[سوره بقره]]، دومین سوره [[قرآن]] است که به خاطر دربرداشتن داستان [[گاو بنی‌اسرائیل]]، به نام بقره شناخته می‌شود۔ این سوره با ۲۸۵ یا ۲۸۷ آیه، بزرگترین [[فهرست سوره‌های قرآن|سوره قرآن]] است۔ این سوره اولین سوره‌ایست که با [[حروف مقطعه]] شروع می‌شود۔ بیشترین احکام فقهی قرآن نیز در این سوره قرار دارد۔ این سوره هشتاد و هفتمین و به نقلی هشتاد و ششمین سوره نازل شده بر [[محمد|پیامبر اسلام]] است که پس از [[سوره مطففین]] و پیش از [[سوره انفال]] نازل شده است۔ در ترتیب مصحف اما بعد از [[سوره حمد]] و قبل از [[سوره آل‌عمران]] قرار گرفته است۔ تمام آیات این سوره در [[مدینه]] نازل شده‌اند، بجز [[آیه ۲۸۱ سوره بقره|آیه ۲۸۱]] سوره که در ماجرای [[حجةالوداع]] نازل شده است۔ وجود ۲۶ [[ناسخ و منسوخ|ناسخ یا منسوخ]] در این سوره گزارش شده است۔<ref>{{پک|1=دفتر تبلیغات اسلامی|2=۱۳۸۸|ک=فرهنگ‌نامه علوم قرآن|ص=۲۷۹۹|ف=سوره بقره}}</ref>
به گزارش ''[[فرهنگ‌نامه علوم قرآن]]''، [[سوره بقره]]، دومین سوره [[قرآن]] است که به خاطر دربرداشتن داستان [[گاو بنی‌اسرائیل]]، به نام بقره شناخته می‌شود. این سوره با ۲۸۵ یا ۲۸۷ آیه، بزرگ‌ترین [[فهرست سوره‌های قرآن|سوره قرآن]] است. این سوره اولین سوره‌ایست که با [[حروف مقطعه]] شروع می‌شود. بیشترین احکام فقهی قرآن نیز در این سوره قرار دارد. این سوره هشتاد و هفتمین و به نقلی هشتاد و ششمین سوره نازل شده بر [[محمد|پیامبر اسلام]] است که پس از [[سوره مطففین]] و پیش از [[سوره انفال]] نازل شده است. در ترتیب مصحف اما بعد از [[سوره حمد]] و قبل از [[سوره آل‌عمران]] قرار گرفته است. تمام آیات این سوره در [[مدینه]] نازل شده‌اند، بجز [[آیه ۲۸۱ سوره بقره|آیه ۲۸۱]] سوره که در ماجرای [[حجةالوداع]] نازل شده است. وجود ۲۶ [[ناسخ و منسوخ|ناسخ یا منسوخ]] در این سوره گزارش شده است.<ref>{{پک|1=دفتر تبلیغات اسلامی|2=۱۳۸۸|ک=فرهنگ‌نامه علوم قرآن|ص=۲۷۹۹|ف=سوره بقره}}</ref>


== پانویس ==
== پانویس ==

نسخهٔ ‏۲۴ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۲۲:۴۶

آیه ۱۳ سوره بقره
مشخصات قرآنی
نام سورهبقره
تعداد آیات سوره۲۸۶
شماره آیه۱۳
شماره جزء۱
شماره حزب۱
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۱۳ سوره بقره، سیزدهمین آیه از دومین سوره قرآن است. این آیه را مدنی دانسته‌اند. در متن این آیه، و در ادامه آیات اول سوره بقره که در بیان ویژگی‌های منافقین است؛ آمده است که منافقین، مؤمنین را به سفاهت و ساده‌لوحی متهم می‌کنند و این در حالیست که خود آنان سفیهان واقعی هستند و از این مطلب اطلاعی ندارند.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ آیهٔ ۱۳ از سورهٔ ۲ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«و هنگامی‌که به آنها گفته شود: ایمان بیاورید همان‌گونه که مردم ایمان آورده‌اند، گویند: آیا ایمان آوریم همان‌گونه که بی‌خردان ایمان آورده‌اند؟! هان، ایشان بی‌خردانند ولی نمی‌دانند»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«و چون به ایشان گفته شود چنان‌که [سایر] مردم ایمان آورده‌اند، شما هم ایمان آورید، گویند آیا ما هم مانند کم‌خردان ایمان بیاوریم؟ بدانید که خودشان کم‌خردند، ولی نمی‌دانند»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در ادامه آیات شرح حال منافقین، در آیه سیزدهم، نشانه دیگری از منافقین بیان می‌شود. بر اساس این آیه، منافقین خود را برتر از مؤمنین می‌بینند و مؤمنین را به جهت ساده‌لوحی و سفیه بودن، مورد شماتت قرار داده و در پاسخ به کسانی که آنان را دعوت به ایمان می‌کنند، می‌گویند: «چگونه مانند سفها ایمان بیاوریم؟» قرآن در جواب آنان، منافقین را سفهای واقعی می‌داند که از این مطلب آگاهی ندارند.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره بقره، دومین سوره قرآن است که به خاطر دربرداشتن داستان گاو بنی‌اسرائیل، به نام بقره شناخته می‌شود. این سوره با ۲۸۵ یا ۲۸۷ آیه، بزرگ‌ترین سوره قرآن است. این سوره اولین سوره‌ایست که با حروف مقطعه شروع می‌شود. بیشترین احکام فقهی قرآن نیز در این سوره قرار دارد. این سوره هشتاد و هفتمین و به نقلی هشتاد و ششمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام است که پس از سوره مطففین و پیش از سوره انفال نازل شده است. در ترتیب مصحف اما بعد از سوره حمد و قبل از سوره آل‌عمران قرار گرفته است. تمام آیات این سوره در مدینه نازل شده‌اند، بجز آیه ۲۸۱ سوره که در ماجرای حجةالوداع نازل شده است. وجود ۲۶ ناسخ یا منسوخ در این سوره گزارش شده است.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.