آیه ۶۲ سوره آلعمران: تفاوت میان نسخهها
جز (added Category:آیههای مدنی قرآن using HotCat) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''آیه ۶۲ سوره آلعمران''' شصت و دومین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن بهشمار میآید. {{جعبه اطلاعات آیه}} | '''آیه ۶۲ سوره آلعمران''' شصت و دومین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن بهشمار میآید. منظور از «هذا» در آیه سرگذشت [[عیسی]] است نه [[قرآن]] و یا تاریخ زندگی پیامبران. این آیه به این مطلب اشاره دارد که آنچه آیات قرآن درباره عیسی بیان میکند، حقیقت و واقعیت است. در منطق قرآن او بنده خدا و از پیامبران بوده که با معجزه الهی، بدون داشتن پدر از مادر متولد شده است و به این وسیله باطل بودن عقیده [[مسیحیان]] بر الوهیت او معلوم میگردد. {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران | به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، قصص به معنای قصه و کلمهای است مفرد، با توجه به این مطلب منظور از «هذا» در آیه سرگذشت عیسی است نه قرآن و يا تاریخ سرگذشتپیامبران. با این آیه باطل بودن عقیده الوهیت مسیحیان و اتهامآمیز بودن باور گروه دیگر که ولادت او را نامشروع میدانستند، اثبات میشود. این آیه بر این نکته اشاره دارد که آنچه آیات قرآن درباره عیسی بیان میکند، حقیقت و واقعیت است. در منطق قرآن او بنده خدا و از پیامبران بوده که با معجزه الهی، بدون داشتن پدر از مادر متولد شده است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۵۹۱-۵۹۲|ج=۲}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == |
نسخهٔ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۰۲
آیه ۶۲ سوره آلعمران شصت و دومین آیه از سومین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن بهشمار میآید. منظور از «هذا» در آیه سرگذشت عیسی است نه قرآن و یا تاریخ زندگی پیامبران. این آیه به این مطلب اشاره دارد که آنچه آیات قرآن درباره عیسی بیان میکند، حقیقت و واقعیت است. در منطق قرآن او بنده خدا و از پیامبران بوده که با معجزه الهی، بدون داشتن پدر از مادر متولد شده است و به این وسیله باطل بودن عقیده مسیحیان بر الوهیت او معلوم میگردد.
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | آلعمران | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۰۰ | ||||
شماره آیه | ۶۲ | ||||
شماره جزء | ۳ | ||||
شماره حزب | ۱۲ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ ۚ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«این داستنان واقعی است، و هیچ معبود بر حقی جز خدا نیست، و همانا خداوند چیزه و با حکمت است»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«اینها حدیث حق و حقیقت است و خدایی جز خداوند نیست، و خداوند پیروزمند فرزانه است»
محتوا
به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، قصص به معنای قصه و کلمهای است مفرد، با توجه به این مطلب منظور از «هذا» در آیه سرگذشت عیسی است نه قرآن و يا تاریخ سرگذشتپیامبران. با این آیه باطل بودن عقیده الوهیت مسیحیان و اتهامآمیز بودن باور گروه دیگر که ولادت او را نامشروع میدانستند، اثبات میشود. این آیه بر این نکته اشاره دارد که آنچه آیات قرآن درباره عیسی بیان میکند، حقیقت و واقعیت است. در منطق قرآن او بنده خدا و از پیامبران بوده که با معجزه الهی، بدون داشتن پدر از مادر متولد شده است.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره آلعمران سومین سوره پس از سوره بقره و پیش از سوره نساء است که در آن به خاطر گزارش ماجرای خاندان عمران، پدر مریم مقدس، به این نام شهرت یافته است. این سوره را مدنی گزارش کردهاند و به طبع، آیاتش نیز در مدینه نازل شده است. ترتیب نزول این سوره، پس از سوره انفال و پیش از سوره احزاب به عنوان هشتاد و نهمین سوره یاد شده است. این سوره با حروف مقطعه شروع میشود و به نقلی، پنج آیه منسوخ دارد.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۸: ۲۵۰.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۳: ۳۴۹.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۵۸.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۵۸.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲: ۵۹۱-۵۹۲.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره آلعمران»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۳۹.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.