آیه ۱۳۱ سوره آلعمران: تفاوت میان نسخهها
جز (added Category:آیههای مدنی قرآن using HotCat) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۱۳۱ سوره آلعمران''' صد و سی و یکمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن بهشمار میآید. | '''آیه ۱۳۱ سوره آلعمران''' صد و سی و یکمین [[آیه]] از سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن بهشمار میآید. در آیه بار دیگر تأکید بر موضوع [[تقوا]] میشود و از عبارت [[کافر|کافران]] در آیه استفاده میشود که [[رباخواری]] با [[ایمان]] تناسبی ندارد و رباخواران در آتشی که برای کافران مهیا شده است؛ سهیم هستند. | ||
==متن== | ==متن== | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
==محتوا== | ==محتوا== | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران | به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در آیه بار دیگر تأکید بر موضوع [[تقوا]] میشود و از عبارت [[کافر|کافران]] در آیه استفاده میشود که [[رباخواری]] با [[ایمان]] تناسبی ندارد و رباخواران در آتشی که برای کافران مهیا شده است؛ سهیم هستند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۸۸-۸۹|ج=۳}}</ref> | ||
==شأن نزول و ترتیب== | ==شأن نزول و ترتیب== |
نسخهٔ ۱۶ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۴۹
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | آلعمران | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۰۰ | ||||
شماره آیه | ۱۳۱ | ||||
شماره جزء | ۴ | ||||
شماره حزب | ۱۳ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۱۳۱ سوره آلعمران صد و سی و یکمین آیه از سومین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن بهشمار میآید. در آیه بار دیگر تأکید بر موضوع تقوا میشود و از عبارت کافران در آیه استفاده میشود که رباخواری با ایمان تناسبی ندارد و رباخواران در آتشی که برای کافران مهیا شده است؛ سهیم هستند.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
وَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«و از آتشی که برای کافران آماده شده است بپرهیزید»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«و از آتشی بترسید که برای کافران آماده شده است»
محتوا
به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، در آیه بار دیگر تأکید بر موضوع تقوا میشود و از عبارت کافران در آیه استفاده میشود که رباخواری با ایمان تناسبی ندارد و رباخواران در آتشی که برای کافران مهیا شده است؛ سهیم هستند.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره آلعمران سومین سوره پس از سوره بقره و پیش از سوره نساء است که در آن به خاطر گزارش ماجرای خاندان عمران، پدر مریم مقدس، به این نام شهرت یافته است. این سوره را مدنی گزارش کردهاند و به طبع، آیاتش نیز در مدینه نازل شده است. ترتیب نزول این سوره، پس از سوره انفال و پیش از سوره احزاب به عنوان هشتاد و نهمین سوره یاد شده است. این سوره با حروف مقطعه شروع میشود و به نقلی، پنج آیه منسوخ دارد.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۹: ۳۶۳.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۴: ۲۲.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۶۶.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۶۶.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۳: ۸۸-۸۹.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره آلعمران»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۳۹.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.