آیه ۲۵۵ سوره بقره: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(+رده:آیههای با موضوع صفات خدا، +رده:آیههای با موضوع خدا، +رده:آیههای با موضوع آسمان، +رده:آیههای با موضوع زمین، +رده:آیههای با موضوع شفاعت (هاتکت)، ابرابزار) |
||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که این آیه، بیان اوصافی از [[الله]] است. در ابتدای این آیه، الله، به عنوان یگانه [[معبود]] معرفی شده که معبودی جز او نیست و در ادامه دو وصف [[حی]] به معنای زنده و [[قیوم]] به معنای قائم به ذات خود برای او گزارش شده است. در ادامه گفته شده است که او هیچگاه نمیخوابد. در ادامه به مالکیت آسمان و زمین اشاره شده و آن را از آن الله دانسته است. در بخش بعدی در قالب یک | [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که این آیه، بیان اوصافی از [[الله]] است. در ابتدای این آیه، الله، به عنوان یگانه [[معبود]] معرفی شده که معبودی جز او نیست و در ادامه دو وصف [[حی]] به معنای زنده و [[قیوم]] به معنای قائم به ذات خود برای او گزارش شده است. در ادامه گفته شده است که او هیچگاه نمیخوابد. در ادامه به مالکیت آسمان و زمین اشاره شده و آن را از آن الله دانسته است. در بخش بعدی در قالب یک سؤال پرسیده شده است که چه کسی میتواند در نزد او جز به فرمان او [[شفاعت]] کند. بعد از آن گفته شده که الله، آنچه در مقابل و پشت افراد است میداند و در ادامه گفته شده که دیگران جز به آن اندازه که الله بخواهد به آگاهی دست نخواهند یافت. در بخشی دیگر گفته شده است که حکومت او آسمانها و زمین را فرا گرفته است و حفظ آنها برای او کاری آسان است. در پایان آیه نیز با بیان دو وصف [[علی (صفت)|علی]] و [[عظیم]] برای الله، آیه به پایان میرسد.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۶۲–۲۷۲|ج=۲}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۴۱: | خط ۴۱: | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | {{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | ||
[[رده:آیههای با موضوع آسمان]] | |||
[[رده:آیههای با موضوع خدا]] | |||
[[رده:آیههای با موضوع زمین]] | |||
[[رده:آیههای با موضوع شفاعت]] | |||
[[رده:آیههای با موضوع صفات خدا]] | |||
[[رده:آیههای مدنی قرآن]] | [[رده:آیههای مدنی قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۲:۰۹
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | بقره | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۸۶ | ||||
شماره آیه | ۲۵۵ | ||||
شماره جزء | ۳ | ||||
شماره حزب | ۹ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۲۵۵ سوره بقره، دویست و پنجاه و پنجمین آیه از دومین سوره قرآن است. این آیه را مدنی دانستهاند. متن آیه در موضوع توصیف الله است. در این آیه الله، تنها معبودی است که هیچگاه نمیخوابد و آسمان و زمین در ملکیت اوست. بر اساس این آیه، شفاعت تنها به اجازه او انجام میشود و دیگران از علم به قدری بهره میبرند که او بخواهد.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«معبود به حقی جز «الله» وجود ندارد، زنده و پایدار است، چُرت و خواب او را فرا نمیگیرد، آنچه در آسمانها و زمین است از آن اوست، کیست که نزد او شفاعت کند مگر باذن او؟ گذشته و آینده ایشان را میداند، و از علم او آگاهی نمییابند (و به دانش او احاطه پیدا نخواهند کرد) مگر آن مقدار که او بخواهد، کرسی او آسمانها و زمین را فرا گرفته است و نگاهداری آنها برای او مشکل نیست، و او والاتر و بزرگتر است»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«خداوند کسی است که جز او خدایی نیست، زنده پاینده است، نه غنودن او را فراگیرد نه خواب، آنچه در آسمانها و در زمین است از اوست، کیست که در نزد او، جز به اذن او، به شفاعت برخیزد، گذشته و آینده ایشان را میداند، و به چیزی از علم او احاطه و آگاهی نیابند مگر آنچه خود بخواهد، کرسی [علم و قدرت] او آسمانها و زمین را فراگرفته است، و نگاهداشت آنها بر او دشوار نیست، و او بزرگوار و بزرگ است»
محتوا
مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش میکند که این آیه، بیان اوصافی از الله است. در ابتدای این آیه، الله، به عنوان یگانه معبود معرفی شده که معبودی جز او نیست و در ادامه دو وصف حی به معنای زنده و قیوم به معنای قائم به ذات خود برای او گزارش شده است. در ادامه گفته شده است که او هیچگاه نمیخوابد. در ادامه به مالکیت آسمان و زمین اشاره شده و آن را از آن الله دانسته است. در بخش بعدی در قالب یک سؤال پرسیده شده است که چه کسی میتواند در نزد او جز به فرمان او شفاعت کند. بعد از آن گفته شده که الله، آنچه در مقابل و پشت افراد است میداند و در ادامه گفته شده که دیگران جز به آن اندازه که الله بخواهد به آگاهی دست نخواهند یافت. در بخشی دیگر گفته شده است که حکومت او آسمانها و زمین را فرا گرفته است و حفظ آنها برای او کاری آسان است. در پایان آیه نیز با بیان دو وصف علی و عظیم برای الله، آیه به پایان میرسد.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره بقره، دومین سوره قرآن است که به خاطر دربرداشتن داستان گاو بنیاسرائیل، به نام بقره شناخته میشود. این سوره با ۲۸۵ یا ۲۸۷ آیه، بزرگترین سوره قرآن است. این سوره اولین سورهایست که با حروف مقطعه شروع میشود. بیشترین احکام فقهی قرآن نیز در این سوره قرار دارد. این سوره هشتاد و هفتمین و به نقلی هشتاد و ششمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام است که پس از سوره مطففین و پیش از سوره انفال نازل شده است. در ترتیب مصحف اما بعد از سوره حمد و قبل از سوره آلعمران قرار گرفته است. تمام آیات این سوره در مدینه نازل شدهاند، بجز آیه ۲۸۱ سوره که در ماجرای حجةالوداع نازل شده است. وجود ۲۶ ناسخ یا منسوخ در این سوره گزارش شده است.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۱: ۱.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۲: ۴۹۹.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۴۲.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۴۲.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲: ۲۶۲–۲۷۲.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره بقره»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۹۹.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.