بدون تصویر

آیه ۴۵ سوره مؤمنون: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۴۵ سوره مؤمنون''' چهل و پنجمین [[آیه]] از بیست و سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در این آیه به داستان [[موسی]] و [[هارون]] و مبارزه آنها با [[فرعون]] و قوم او اشاره شده است.  
'''آیه ۴۵ سوره مؤمنون''' چهل و پنجمین [[آیه]] از بیست و سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در این آیه به داستان [[موسی]] و [[هارون]] و مبارزه آنها با [[فرعون]] و قوم او اشاره شده است.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند: در ادامه آیات قبل که به سرنوشت اقوامی اشاره شد که در مقابل دعوت پیامبرشان به مبارزه و انکار برخاستند؛ از این آیه به بعد به داستان موسی و هارون پرداخته شده که از جانب [[خداوند]] مأموریت داشتند فرعون و قومش را به سوی او دعوت کنند. به گزارش مکارم، درباره «آیات» و «سلطان مبین» سه احتمال از طرف [[مفسران]] مطرح شده است: ۱) برخی گفته‌اند: منظور از «آیات» [[معجزات|معجزاتی]] است که خدا به موسی داده بود و منظور از «سلطان مبین» منطق نیرومند موسی در برابر فرعون بود. ۲) برخی عقیده دارند: منظور از «آیات» همه معجزات موسی است و منظور از «سلطان مبین» بعضی از معجزات خاص او مانند «عصا» و «ید بیضاء» مدنظر بوده است. ۳) بعضی نیز احتمال داده‌اند که «آیات» اشاره به آیات [[تورات]] و بیان احکام آن است و «سلطان مبین» اشاره‌ای به معجزات موسی است. به باور مکارم، با توجه به موارد استفاده «سلطان مبین» در [[قرآن]] [[تفسیر قرآن|تفسیر]] اول مناسب‌تر است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۴۷-۲۴۸|ج=۱۴}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند: در ادامه آیات قبل که به سرنوشت اقوامی اشاره شد که در مقابل دعوت پیامبرشان به مبارزه و انکار برخاستند؛ از این آیه به بعد به داستان موسی و هارون پرداخته شده که از جانب [[خداوند]] مأموریت داشتند فرعون و قومش را به سوی او دعوت کنند. به گزارش مکارم، دربارهٔ «آیات» و «سلطان مبین» سه احتمال از طرف [[مفسران]] مطرح شده است: ۱) برخی گفته‌اند: منظور از «آیات» [[معجزات|معجزاتی]] است که خدا به موسی داده بود و منظور از «سلطان مبین» منطق نیرومند موسی در برابر فرعون بود. ۲) برخی عقیده دارند: منظور از «آیات» همه معجزات موسی است و منظور از «سلطان مبین» بعضی از معجزات خاص او مانند «عصا» و «ید بیضاء» مدنظر بوده است. ۳) بعضی نیز احتمال داده‌اند که «آیات» اشاره به آیات [[تورات]] و بیان احکام آن است و «سلطان مبین» اشاره‌ای به معجزات موسی است. به باور مکارم، با توجه به موارد استفاده «سلطان مبین» در [[قرآن]] [[تفسیر قرآن|تفسیر]] اول مناسب‌تر است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۴۷–۲۴۸|ج=۱۴}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۸ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۲۶

آیه ۴۵ سوره مؤمنون
مشخصات قرآنی
نام سورهمؤمنون
تعداد آیات سوره۱۱۸
شماره آیه۴۵
شماره جزء۱۸
شماره حزب۶۹
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۴۵ سوره مؤمنون چهل و پنجمین آیه از بیست و سومین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. در این آیه به داستان موسی و هارون و مبارزه آنها با فرعون و قوم او اشاره شده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 ثُمَّ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ وَأَخَاهُ هَارُونَ بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُبِينٍ آیهٔ ۴۵ از سورهٔ ۲۳ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«سپس موسي و برادرش هارون را همراه با نشانه‌هاي خود، و دليلي آشكار فرستاديم»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«سپس موسی و برادرش هارون را همراه با معجزات خویش و برهان آشکار فرستادیم‌»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند: در ادامه آیات قبل که به سرنوشت اقوامی اشاره شد که در مقابل دعوت پیامبرشان به مبارزه و انکار برخاستند؛ از این آیه به بعد به داستان موسی و هارون پرداخته شده که از جانب خداوند مأموریت داشتند فرعون و قومش را به سوی او دعوت کنند. به گزارش مکارم، دربارهٔ «آیات» و «سلطان مبین» سه احتمال از طرف مفسران مطرح شده است: ۱) برخی گفته‌اند: منظور از «آیات» معجزاتی است که خدا به موسی داده بود و منظور از «سلطان مبین» منطق نیرومند موسی در برابر فرعون بود. ۲) برخی عقیده دارند: منظور از «آیات» همه معجزات موسی است و منظور از «سلطان مبین» بعضی از معجزات خاص او مانند «عصا» و «ید بیضاء» مدنظر بوده است. ۳) بعضی نیز احتمال داده‌اند که «آیات» اشاره به آیات تورات و بیان احکام آن است و «سلطان مبین» اشاره‌ای به معجزات موسی است. به باور مکارم، با توجه به موارد استفاده «سلطان مبین» در قرآن تفسیر اول مناسب‌تر است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره مومنون، بیست و سومین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هفتاد و چهارمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره انبیاء و پیش از سوره سجده نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند. در سوره مومنون، دو آیه ناسخ یا منسوخ گزارش کرده‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.