بدون تصویر

آیه ۵۵ سوره مؤمنون: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۵۵ سوره مؤمنون''' پنجاه و پنجمین [[آیه]] از بیست و سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید.
'''آیه ۵۵ سوره مؤمنون''' پنجاه و پنجمین [[آیه]] از بیست و سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. آیه مذکور به این نکته اشاره دارد که افراد لجوج و متعصب گمان نکنند داشتن اموال و فرزندان بسیار، باعث نجات، خیر و خوبی برای آنهاست. بلکه این اموال و فرزندان، در حقیقت مجازات یا مقدمه [[عذاب]] و کیفر برای آنان محسوب می‌شود.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه <ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱|ج=۱}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که [[قرآن]] در آیه موردبحث، داشتن فرزندان و اموال بسیار را برای لجوجان و معاندان [[دین]]، نه تنها [[نعمت]] نمی‌داند؛ بلکه آن را درحقیقت مجازات یا مقدمه عذاب و کیفر برای آنان محسوب می‌دارد. به گفته او، شبیه مضمون این آیه در سایر آیات قرآن به «[[استدراج]] در نعمت» تعبیر شده است. همچنین به گزارش وی، جمله «نمدّ» در آیه از ماده (امداد) و (مد) به معنی کامل کردن نقصان چیزی و جلوگیری از قطع آن گفته شده است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۶۲–۲۶۳|ج=۱۴}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۸ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۲۹

آیه ۵۵ سوره مؤمنون
مشخصات قرآنی
نام سورهمؤمنون
تعداد آیات سوره۱۱۸
شماره آیه۵۵
شماره جزء۱۸
شماره حزب۶۹
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۵۵ سوره مؤمنون پنجاه و پنجمین آیه از بیست و سومین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. آیه مذکور به این نکته اشاره دارد که افراد لجوج و متعصب گمان نکنند داشتن اموال و فرزندان بسیار، باعث نجات، خیر و خوبی برای آنهاست. بلکه این اموال و فرزندان، در حقیقت مجازات یا مقدمه عذاب و کیفر برای آنان محسوب می‌شود.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مَالٍ وَبَنِينَ آیهٔ ۵۵ از سورهٔ ۲۳ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«آيا می‌پندارند با مال و فرزنداني كه به آنان مدد می‌رسانيم،»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«آیا چنین می‌انگارند که آنچه از مال و فرزندان که بدان مددشان می‌کنیم؟»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که قرآن در آیه موردبحث، داشتن فرزندان و اموال بسیار را برای لجوجان و معاندان دین، نه تنها نعمت نمی‌داند؛ بلکه آن را درحقیقت مجازات یا مقدمه عذاب و کیفر برای آنان محسوب می‌دارد. به گفته او، شبیه مضمون این آیه در سایر آیات قرآن به «استدراج در نعمت» تعبیر شده است. همچنین به گزارش وی، جمله «نمدّ» در آیه از ماده (امداد) و (مد) به معنی کامل کردن نقصان چیزی و جلوگیری از قطع آن گفته شده است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره مومنون، بیست و سومین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هفتاد و چهارمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره انبیاء و پیش از سوره سجده نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند. در سوره مومنون، دو آیه ناسخ یا منسوخ گزارش کرده‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.