آیه ۱۸ سوره انسان: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۱۸ سوره انسان''' هجدهمین [[آیه]] از هفتاد و ششمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مدنی]] آن به‌شمار می‌آید.
'''آیه ۱۸ سوره انسان''' هجدهمین [[آیه]] از هفتاد و ششمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مدنی]] آن به‌شمار می‌آید. در ادامه آیه قبل، [[قرآن]] در این آیه به سرچشمه شراب طهور [[بهشت|بهشتی]] اشاره دارد و آن چشمه را «سلسبیل» معرفی کرده است. درباره معنای «سلسبیل» میان [[تفسیر قرآن|مفسران]] اختلاف نظر وجود دارد و گروهی آن را به معنای نوشیدنی بسیار لذیذ و گوارایی که به‌راحتی در دهان و گلو جاری می‌شود؛ تفسیر کرده‌اند.  


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه <ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱|ج=۱}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که قرآن در این آیه از چشمه‌ای به اسم «سلسبیل» نام برده است که جام‌های بهشتیان را از آن پر کرده و با آن از [[ابرار]] و نیکوکاران در بهشت پذیرایی می‌شود. به گزارش مکارم، برخی مفسران واژه «سلسبیل» را به معنای نوشیدنی بسیار لذیذ و گوارایی که به‌راحتی در دهان و گلو جاری می‌شود؛ دانسته‌اند. گروهی دیگر نیز آن واژه‌ای مرکب از «سال» و «سبیل» گفته‌اند که معنای آن راهی بطلب یا راهی طلبید؛ است و معنای کنایی هر دوی آنها «گوارا» می‌باشد. بعضی آن را از ماده «تسلسل» به معنی حرکت پی در پی گفته‌اند و برخی نیز معتقدند این لغت در [[زبان عربی|عرب]] نبوده و از ابداعات قرآن است. به اعتقاد مکارم، معنای اول از همه مشهورتر و مناسب‌تر است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۳۶۷-۳۶۸|ج=۲۵}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==

نسخهٔ ‏۲۵ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۱۹

آیه ۱۸ سوره انسان
مشخصات قرآنی
نام سورهانسان
تعداد آیات سوره۳۱
شماره آیه۱۸
شماره جزء۲۹
شماره حزب۱۱۶
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۱۸ سوره انسان هجدهمین آیه از هفتاد و ششمین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن به‌شمار می‌آید. در ادامه آیه قبل، قرآن در این آیه به سرچشمه شراب طهور بهشتی اشاره دارد و آن چشمه را «سلسبیل» معرفی کرده است. درباره معنای «سلسبیل» میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد و گروهی آن را به معنای نوشیدنی بسیار لذیذ و گوارایی که به‌راحتی در دهان و گلو جاری می‌شود؛ تفسیر کرده‌اند.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 عَيْنًا فِيهَا تُسَمَّىٰ سَلْسَبِيلًا آیهٔ ۱۸ از سورهٔ ۷۶ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«چشمه‌ای در آنجاست که سلسبیل نامیده می‌شود»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«از چشمه‌ای در آنجا که سلسبیل نامیده می‌شود»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که قرآن در این آیه از چشمه‌ای به اسم «سلسبیل» نام برده است که جام‌های بهشتیان را از آن پر کرده و با آن از ابرار و نیکوکاران در بهشت پذیرایی می‌شود. به گزارش مکارم، برخی مفسران واژه «سلسبیل» را به معنای نوشیدنی بسیار لذیذ و گوارایی که به‌راحتی در دهان و گلو جاری می‌شود؛ دانسته‌اند. گروهی دیگر نیز آن واژه‌ای مرکب از «سال» و «سبیل» گفته‌اند که معنای آن راهی بطلب یا راهی طلبید؛ است و معنای کنایی هر دوی آنها «گوارا» می‌باشد. بعضی آن را از ماده «تسلسل» به معنی حرکت پی در پی گفته‌اند و برخی نیز معتقدند این لغت در عرب نبوده و از ابداعات قرآن است. به اعتقاد مکارم، معنای اول از همه مشهورتر و مناسب‌تر است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره انسان، هفتاد و ششمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، نود و هشتمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره الرحمن و پیش از سوره طلاق نازل شد. این سوره را مدنی دانسته‌اند. در سوره انسان، دو یا سه آیه منسوخ گزارش کرده‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.