آیه ۱۴ سوره مؤمنون: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۱۴ سوره مؤمنون''' چهاردهمین [[آیه]] از بیست و سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید.  
'''آیه ۱۴ سوره مؤمنون''' چهاردهمین [[آیه]] از بیست و سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در آیه موردبحث، به مراحل مختلف جنین انسان اشاره دارد و در پایان آیه بر قدرت‌نمایی [[خداوند]] با صورتگری‌های گوناگون در رحم، آفرین گفته شده است. 


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه <ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱|ج=۱}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که [[قرآن]] در این آیه به مراحل مختلف خلقت جنینی اشاره می‌کند و این مراحل را به  ترتیب و با نامی خاص نامیده است. مرحله اول: درآمدن نطفه به شکل علقه (خون بسته)، مرحله دوم: تبدیل شدن به مضغه (چیزی شبیه گوشت جویده)، مرحله سوم: درآمدن به شکل استخوان، مرحله چهارم: پوشاندن گوشت بر استخوان‌ها. سپس در انتها، به مرحله آخر آفرینش با عبارتی سربسته گفته می‌شود: «ما او را آفرینش تازه‌ای بخشیدیم.» به گفته مکارم، تعبیر «[[احسن الخالقین]]» در جمله پایانی به این نکته اشاره دارد که خلق و آفرینش خداوند با خلقت غیر او از جهاتی مختلف است و خلق خدا از همه خلقت‌ها بالاتر و برتر و بدون عیب و نقص است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۰۸-۲۱۰|ج=۱۴}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==

نسخهٔ ‏۲۴ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۲۵

آیه ۱۴ سوره مؤمنون
مشخصات قرآنی
نام سورهمؤمنون
تعداد آیات سوره۱۱۸
شماره آیه۱۴
شماره جزء۱۸
شماره حزب۶۹
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۱۴ سوره مؤمنون چهاردهمین آیه از بیست و سومین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. در آیه موردبحث، به مراحل مختلف جنین انسان اشاره دارد و در پایان آیه بر قدرت‌نمایی خداوند با صورتگری‌های گوناگون در رحم، آفرین گفته شده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ آیهٔ ۱۴ از سورهٔ ۲۳ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«سپس نطفه را به خوني بسته تبديل كرديم، و آنگاه خون بسته را به شكل قطعه گوشتي به اندازهي آنچه كه جويده می‌شود در آورديم، و از اين تكه گوشت جويده شده استخوانهايي ساختيم، و بعد بر استخوانها گوشت پوشانيديم، و از آن پس او را (به) آفرينش ديگري آفريديم، پس بزرگ است خداوند بهترين آفرينندگان»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«آنگاه نطفه را به صورت خون بسته و سپس خون بسته را به صورت گوشت پاره درآوردیم، و سپس گوشت پاره را استخواندار کردیم و آنگاه بر استخوانها پرده‌ای گوشت پوشاندیم، آنگاه آن را به صورت آفرینشی دیگر پدید آوردیم، بزرگا خداوندا که بهترین آفرینندگان است‌»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که قرآن در این آیه به مراحل مختلف خلقت جنینی اشاره می‌کند و این مراحل را به ترتیب و با نامی خاص نامیده است. مرحله اول: درآمدن نطفه به شکل علقه (خون بسته)، مرحله دوم: تبدیل شدن به مضغه (چیزی شبیه گوشت جویده)، مرحله سوم: درآمدن به شکل استخوان، مرحله چهارم: پوشاندن گوشت بر استخوان‌ها. سپس در انتها، به مرحله آخر آفرینش با عبارتی سربسته گفته می‌شود: «ما او را آفرینش تازه‌ای بخشیدیم.» به گفته مکارم، تعبیر «احسن الخالقین» در جمله پایانی به این نکته اشاره دارد که خلق و آفرینش خداوند با خلقت غیر او از جهاتی مختلف است و خلق خدا از همه خلقت‌ها بالاتر و برتر و بدون عیب و نقص است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره مومنون، بیست و سومین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هفتاد و چهارمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره انبیاء و پیش از سوره سجده نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند. در سوره مومنون، دو آیه ناسخ یا منسوخ گزارش کرده‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.