آیه ۳۳ سوره قلم: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۳۳ سوره قلم''' سی و سومین [[آیه]] از شصت و هشتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن بهشمار میآید. | '''آیه ۳۳ سوره قلم''' سی و سومین [[آیه]] از شصت و هشتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن بهشمار میآید. [[قرآن]] در ادامه داستان «اصحاب الجنة» در این آیه چنین میگوید: «[[عذاب]] [[خداوند]] اینگونه است و عذاب [[آخرت]] از آن هم بزرگتر است؛ اگر میدانستند.» به گزارش مکارم مفسر شیعی، در این آیه یک نتیجهگیری کلی بیان شده است و آن اینکه اگر شما نیز مانند آن صاحبان باغ دچار [[غرور]] مال و ثروت دنیا شوید و نیازمندان را محروم کنید؛ عاقبتی بهتر از اینان نخواهید داشت و به انواع [[بلا]]<nowiki/>ها گرفتار خواهید شد. | ||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه | [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که قرآن در ادامه داستان «اصحاب الجنة» در این آیه چنین میگوید: «عذاب خداوند اینگونه است و عذاب آخرت از آن هم بزرگتر است؛ اگر میدانستند.» به گزارش مکارم، در این آیه یک نتیجهگیری کلی بیان شده است و آن اینکه اگر شما نیز مانند آن صاحبان باغ دچار غرور مال و ثروت دنیا شوید و نیازمندان را محروم کنید؛ عاقبتی بهتر از اینان نخواهید داشت و به انواع بلاها گرفتار خواهید شد.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۴۰۴|ج=۲۴}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == |
نسخهٔ ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۴۱
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | قلم | ||||
تعداد آیات سوره | ۵۲ | ||||
شماره آیه | ۳۳ | ||||
شماره جزء | ۲۹ | ||||
شماره حزب | ۱۱۳ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۳۳ سوره قلم سی و سومین آیه از شصت و هشتمین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن بهشمار میآید. قرآن در ادامه داستان «اصحاب الجنة» در این آیه چنین میگوید: «عذاب خداوند اینگونه است و عذاب آخرت از آن هم بزرگتر است؛ اگر میدانستند.» به گزارش مکارم مفسر شیعی، در این آیه یک نتیجهگیری کلی بیان شده است و آن اینکه اگر شما نیز مانند آن صاحبان باغ دچار غرور مال و ثروت دنیا شوید و نیازمندان را محروم کنید؛ عاقبتی بهتر از اینان نخواهید داشت و به انواع بلاها گرفتار خواهید شد.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
كَذَٰلِكَ الْعَذَابُ ۖ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«عذاب این چنین است و عذاب آخرت بزرگتر میباشد اگر میدانستند»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«این چنین است عذاب، و اگر میدانستند عذاب اخروی سهمگینتر است»
محتوا
مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش میکند که قرآن در ادامه داستان «اصحاب الجنة» در این آیه چنین میگوید: «عذاب خداوند اینگونه است و عذاب آخرت از آن هم بزرگتر است؛ اگر میدانستند.» به گزارش مکارم، در این آیه یک نتیجهگیری کلی بیان شده است و آن اینکه اگر شما نیز مانند آن صاحبان باغ دچار غرور مال و ثروت دنیا شوید و نیازمندان را محروم کنید؛ عاقبتی بهتر از اینان نخواهید داشت و به انواع بلاها گرفتار خواهید شد.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره قلم، شصت و هشتمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، دومی سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانستهاند که پس از سوره علق و پیش از سوره مزمل نازل شد. از مجموع آیات این سوره، بیست آیه (آیات ۱۷ تا ۳۳ و ۴۸ تا ۵۰) از آن را مدنی و الباقی را مکی دانستهاند. در سوره قلم، دو آیه (آیات ۴۴ و ۴۵) منسوخ گزارش کردهاند.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۳۰: ۶۱۰.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۱۹: ۶۱۲.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۵۶۵.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۵۶۵.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲۴: ۴۰۴.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره قلم»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۳۰۲۹.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.