آیه ۴۶ سوره مؤمنون: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(ابرابزار) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۴۶ سوره مؤمنون''' چهل و ششمین [[آیه]] از بیست و سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن بهشمار میآید. در این آیه به توصیف [[فرعون]] و قومش اشاره شده است. | '''آیه ۴۶ سوره مؤمنون''' چهل و ششمین [[آیه]] از بیست و سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن بهشمار میآید. در این آیه به توصیف [[فرعون]] و قومش اشاره شده است. | ||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند: در ادامه آیه قبلی، [[قرآن]] چنین بیان میکند که «[[خداوند]] موسی و هارون را با «آیات» و «سلطان مبین» به سمت فرعون و قومش که گروهی اشرافی و [[مغرور]] بودند؛ فرستاد. اما فرعون و اطرافیانش در مقابل سخنان موسی [[استکبار]] ورزیدند و آنها قومی | [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند: در ادامه آیه قبلی، [[قرآن]] چنین بیان میکند که «[[خداوند]] موسی و هارون را با «آیات» و «سلطان مبین» به سمت فرعون و قومش که گروهی اشرافی و [[مغرور]] بودند؛ فرستاد. اما فرعون و اطرافیانش در مقابل سخنان موسی [[استکبار]] ورزیدند و آنها قومی برتری جو و سلطه طلب بودند.» مکارم در تفاوت عبارت «فاستکبروا» با جمله «کانوا قوما عالین» مینویسد: «ممکن است منظور این باشد که جمله اول اشاره به استکبار آنان در برابر موسی دارد و جمله دوم اشاره به این مطلب است که استکبار برنامه همیشگی و خصلت ناشایست آنها بوده است. همچنین احتمال دارد که اولی اشاره به استکبار آنان باشد و دومی اشاره به قدرت و زندگی برترشان دارد که موجب استکبارشان میگردید.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۴۹|ج=۱۴}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:آیههای مکی قرآن]] | [[رده:آیههای مکی قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۸ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۲۶
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | مؤمنون | ||||
تعداد آیات سوره | ۱۱۸ | ||||
شماره آیه | ۴۶ | ||||
شماره جزء | ۱۸ | ||||
شماره حزب | ۶۹ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۴۶ سوره مؤمنون چهل و ششمین آیه از بیست و سومین سوره قرآن است و از آیات مکی آن بهشمار میآید. در این آیه به توصیف فرعون و قومش اشاره شده است.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا عَالِينَ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«بهسوي فرعون و اشراف (قوم) او، ولي آنان تكبر ورزيدند، و گروهي برتري جو بودند»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«به سوی فرعون و بزرگان قومش، آنگاه گردنکشی کردند و قومی بزرگی طلب بودند»
محتوا
مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش میکند: در ادامه آیه قبلی، قرآن چنین بیان میکند که «خداوند موسی و هارون را با «آیات» و «سلطان مبین» به سمت فرعون و قومش که گروهی اشرافی و مغرور بودند؛ فرستاد. اما فرعون و اطرافیانش در مقابل سخنان موسی استکبار ورزیدند و آنها قومی برتری جو و سلطه طلب بودند.» مکارم در تفاوت عبارت «فاستکبروا» با جمله «کانوا قوما عالین» مینویسد: «ممکن است منظور این باشد که جمله اول اشاره به استکبار آنان در برابر موسی دارد و جمله دوم اشاره به این مطلب است که استکبار برنامه همیشگی و خصلت ناشایست آنها بوده است. همچنین احتمال دارد که اولی اشاره به استکبار آنان باشد و دومی اشاره به قدرت و زندگی برترشان دارد که موجب استکبارشان میگردید.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره مومنون، بیست و سومین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هفتاد و چهارمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانستهاند که پس از سوره انبیاء و پیش از سوره سجده نازل شد. این سوره را مکی دانستهاند. در سوره مومنون، دو آیه ناسخ یا منسوخ گزارش کردهاند.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۲۳: ۲۷۸.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۱۵: ۳۱.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۳۴۵.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۳۴۵.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۴: ۲۴۹.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره مومنون»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۳۱۰۲.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.