آیه ۲۹ سوره الرحمن: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۲۹ سوره الرحمن''' بیست و نهمین [[آیه]] از پنجاه و پنجمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید.
'''آیه ۲۹ سوره الرحمن''' بیست و نهمین [[آیه]] از پنجاه و پنجمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. این آیه نتیجه آیات قبلی است و در آن اشاره می‌شود به این مسئله که تمام کسانیکه در آسمان‌ها و زمین هستند؛ همواره نیازهای خود را از او سوال می‌کنند. چراکه خداوند هر روز در کاری است و هر روز طرح تازه‌ای ابداع می‌کند.  


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه <ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱|ج=۱}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند: [[قرآن]] در این از آیات قبلی چنین نتیجه می‌گیرد که تمام کسانیکه در آسمانها و زمین هستند؛ همواره نیازهای خود را از او می‌خواهند. چراکه همه فانی‌اند و او باقی است و بقای همه نیز وابسته به بقا و مشیت اوست. به گزارش مکارم، تعبیر به «یسأله» به صورت [[مضارع]] دلیل بر این مطلب است که این سوال و تقاضا همیشگی است و حوائج خود را از او درخواست می‌کنند. از آنجایی که خلقت او مستمر و دائمی است؛ پاسخ‌گویی او به درخواست نیازمندان نیز هر روزه است و هر روز طرح تازه و جدیدی را ابداع می‌کند. براساس این آیه، او کسی است که یک روز سلامتی می‌دهد و یک روز آن را می‌گیرد. یک روز شادی به دل می‌بخشد و روزی دیگر مایه اندوه و غم می‌آفریند... لذا توجه به این حقیقت و موضوع، از یک سو نیاز مستمر موجودات را به ذات خداوند نشان می‌دهد و از سمتی دیگر ناامیدی و یأس را دور می‌گرداند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۳۷-۱۴۰|ج=۲۳}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۵ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۰۸

آیه ۲۹ سوره الرحمن
مشخصات قرآنی
نام سورهالرحمن
تعداد آیات سوره۷۸
شماره آیه۲۹
شماره جزء۲۷
شماره حزب۱۰۷
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۲۹ سوره الرحمن بیست و نهمین آیه از پنجاه و پنجمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. این آیه نتیجه آیات قبلی است و در آن اشاره می‌شود به این مسئله که تمام کسانیکه در آسمان‌ها و زمین هستند؛ همواره نیازهای خود را از او سوال می‌کنند. چراکه خداوند هر روز در کاری است و هر روز طرح تازه‌ای ابداع می‌کند.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 يَسْأَلُهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ آیهٔ ۲۹ از سورهٔ ۵۵ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«هرکس که در آسمان‌‌ها و زمیناست از او (کمک) می‌خواهد و هر روزی او در کاری است»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«هر آن کس که در آسمانها و زمین است از او درخواست [امداد] دارد، او هر روزی در کار است‌»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند: قرآن در این از آیات قبلی چنین نتیجه می‌گیرد که تمام کسانیکه در آسمانها و زمین هستند؛ همواره نیازهای خود را از او می‌خواهند. چراکه همه فانی‌اند و او باقی است و بقای همه نیز وابسته به بقا و مشیت اوست. به گزارش مکارم، تعبیر به «یسأله» به صورت مضارع دلیل بر این مطلب است که این سوال و تقاضا همیشگی است و حوائج خود را از او درخواست می‌کنند. از آنجایی که خلقت او مستمر و دائمی است؛ پاسخ‌گویی او به درخواست نیازمندان نیز هر روزه است و هر روز طرح تازه و جدیدی را ابداع می‌کند. براساس این آیه، او کسی است که یک روز سلامتی می‌دهد و یک روز آن را می‌گیرد. یک روز شادی به دل می‌بخشد و روزی دیگر مایه اندوه و غم می‌آفریند... لذا توجه به این حقیقت و موضوع، از یک سو نیاز مستمر موجودات را به ذات خداوند نشان می‌دهد و از سمتی دیگر ناامیدی و یأس را دور می‌گرداند.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره الرحمن، پنجاه و پنجمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، نود و هفتمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره رعد و پیش از سوره انسان نازل شد. از مجموع آیات این سوره، یک آیه (آیه ۲۹) از آن را مکی و الباقی را مدنی دانسته‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.