بدون تصویر

آیه ۱۰۳ سوره مائده: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۱۰۳ سوره مائده''' صد و سومین [[آیه]] از پنجمین [[سوره]] [[قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید. در متن آیه به چهار [[بدعت]] زمان [[جاهلیت]] پرداخته شده و انجام آنها در [[اسلام]] ممنوع گردیده است.  
'''آیه ۱۰۳ سوره مائده''' صد و سومین [[آیه]] از پنجمین [[سوره]] [[قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید. در متن آیه به چهار [[بدعت]] زمان [[جاهلیت]] پرداخته شده و انجام آنها در [[اسلام]] ممنوع گردیده است.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در جاهلیت در میان اعراب جاهلی مرسوم بود که برخی از حیوانات را بنابه دلایلی علامت و نام خاص می‌گذاشتند و خوردن گوشت آن را ممنوع می‌کردند و گاهی نیز چیدن پشم، خوردن شیر و سوار شدن بر آنها را جایز نمی‌دانستند و به این ترتیب آن حیوان بدون استفاده و بیهوده رها می‌شد و گاه به خاطر تغذیه نامناسب از بین می‌رفت. در بعضی از [[حدیث|روایات]] نیز آمده که همه یا برخی از این بدعت‌ها برای [[بت‌]]<nowiki/>ها و [[نذر]] برای بت‌ها بوده است. لذا قرآن در این آیه این رسوم جاهلی را به رسمیت نشناخته و آن را به شدت رد و مذمت کرده است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۰۲-۱۰۴|ج=۵}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در جاهلیت در میان اعراب جاهلی مرسوم بود که برخی از حیوانات را بنابه دلایلی علامت و نام خاص می‌گذاشتند و خوردن گوشت آن را ممنوع می‌کردند و گاهی نیز چیدن پشم، خوردن شیر و سوار شدن بر آنها را جایز نمی‌دانستند و به این ترتیب آن حیوان بدون استفاده و بیهوده رها می‌شد و گاه به خاطر تغذیه نامناسب از بین می‌رفت. در بعضی از [[حدیث|روایات]] نیز آمده که همه یا برخی از این بدعت‌ها برای [[بت]]<nowiki/>ها و [[نذر]] برای بت‌ها بوده است؛ لذا قرآن در این آیه این رسوم جاهلی را به رسمیت نشناخته و آن را به شدت رد و مذمت کرده است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۰۲–۱۰۴|ج=۵}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۱۴

آیه ۱۰۳ سوره مائده
مشخصات قرآنی
نام سورهمائده
تعداد آیات سوره۱۲۰
شماره آیه۱۰۳
شماره جزء۷
شماره حزب۲۵
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۱۰۳ سوره مائده صد و سومین آیه از پنجمین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن به‌شمار می‌آید. در متن آیه به چهار بدعت زمان جاهلیت پرداخته شده و انجام آنها در اسلام ممنوع گردیده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 مَا جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَلَا سَائِبَةٍ وَلَا وَصِيلَةٍ وَلَا حَامٍ ۙ وَلَٰكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ ۖ وَأَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ آیهٔ ۱۰۳ از سورهٔ ۵ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«خدا (چیزهایی ممنوعی از قبیل:) بحیره و سائبه و وصیله و حام را (جایز) قرار نداده است، ولی کسانی که کفر ورزیدند، بر خدا دروغ می‌بندند و بیشترشان تعقل نمی‌کنند»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«خداوند نه در مورد بحیره و نه سائبه و نه وصیله، و نه حامی حکمی مقرر نداشته است، ولی کافران بر خداوند دروغ می‌بندند و بیشترشان تعقل نمی‌کنند»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در جاهلیت در میان اعراب جاهلی مرسوم بود که برخی از حیوانات را بنابه دلایلی علامت و نام خاص می‌گذاشتند و خوردن گوشت آن را ممنوع می‌کردند و گاهی نیز چیدن پشم، خوردن شیر و سوار شدن بر آنها را جایز نمی‌دانستند و به این ترتیب آن حیوان بدون استفاده و بیهوده رها می‌شد و گاه به خاطر تغذیه نامناسب از بین می‌رفت. در بعضی از روایات نیز آمده که همه یا برخی از این بدعت‌ها برای بتها و نذر برای بت‌ها بوده است؛ لذا قرآن در این آیه این رسوم جاهلی را به رسمیت نشناخته و آن را به شدت رد و مذمت کرده است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره مائده، پنجمین سوره قرآن است. این سوره را یکصد و دوازدهمین در ترتیب نزول، دانسته‌اند. تمام آیات این سوره را مدنی گزارش کرده‌اند و تنها آیه ۳ این سوره را مکی دانسته‌اند که در جریان حجةالوداع نازل شده است.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.