آیه ۲۴ سوره حشر: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(ابرابزار) |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۲۴ سوره حشر''' بیست و چهارمین [[آیه]] از پنجاه و نهمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مدنی]] آن بهشمار میآید. | '''آیه ۲۴ سوره حشر''' بیست و چهارمین [[آیه]] از پنجاه و نهمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مدنی]] آن بهشمار میآید. در آخرین آیه سوره و در تکمیل آیات قبل، به شش صفت دیگر «[[الله]]» اشاره شده است. | ||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه | [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که [[قرآن]] برای تأکید مسئله [[توحید]] و تکمیل مباحث قبلی، «الله» را با شش وصف دیگر توصیف میکند. ۱) «[[خالق (اسماء الحسنی)|الخالق]]» به معنای آفریننده ۲) «[[باری (اسماء الحسنی)|البارئ]]» یعنی خدایی که بدون شبیهی از قبل و بدون کم و کاست میآفریند. ۳) «[[مصور (اسماء الحسنی)|المصوّر]]» او آفریدگاری است که به هر موجودی شکلی خاص میبخشد. ۴) «یسبح له ما فی السماوات و الارض» به این معنا که تمام موجودات او را [[تسبیح]] میکنند و او را منزه از هر عیب و نقص میشمارند. ۵) «[[عزیز (اسماء الحسنی)|العزیز]]» یعنی مقتدر و شکستناپذیر ۶) «[[حکیم (اسماء الحسنی)|الحکیم]]» او دانایی است که بر اساس [[حکمت]] و علم، همه امور را [[تدبیر]] و اداره میکند. در آیه به تعبیر «[[اسماءالحسنی]]» نیز اشاره شده و «الله» را دارای «نامهای نیکو» خوانده و نامها و صفات او را همچون ذات او، بینهایت و بیپایان دانسته است. به گزارش مکارم، در سه آیه پایانی سوره حشر، هفده صفت از اوصاف «الله» بیان شده و موضوع اصلی آنها تأکید بر مسئله توحید است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۵۵۵–۵۵۷|ج=۲۳}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:آیههای مدنی قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۴:۰۹
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | حشر | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۴ | ||||
شماره آیه | ۲۴ | ||||
شماره جزء | ۲۸ | ||||
شماره حزب | ۱۱۰ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۲۴ سوره حشر بیست و چهارمین آیه از پنجاه و نهمین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن بهشمار میآید. در آخرین آیه سوره و در تکمیل آیات قبل، به شش صفت دیگر «الله» اشاره شده است.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«اوست خداوند، آفریدگار نو آفرینِ صورتگر نامهای نیک از آن اوست، آنچه در آسمانها و زمین است او را به پاکی یاد میکند، و او پیروزمند فرزانه است»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«اوست خداوند آفریدگار پدیدآور صورتگر، او راست نامهای نیک، آنچه در آسمانها و زمین است او را تسبیح میگوید، و اوست پیروزمند فرزانه»
محتوا
مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش میکند که قرآن برای تأکید مسئله توحید و تکمیل مباحث قبلی، «الله» را با شش وصف دیگر توصیف میکند. ۱) «الخالق» به معنای آفریننده ۲) «البارئ» یعنی خدایی که بدون شبیهی از قبل و بدون کم و کاست میآفریند. ۳) «المصوّر» او آفریدگاری است که به هر موجودی شکلی خاص میبخشد. ۴) «یسبح له ما فی السماوات و الارض» به این معنا که تمام موجودات او را تسبیح میکنند و او را منزه از هر عیب و نقص میشمارند. ۵) «العزیز» یعنی مقتدر و شکستناپذیر ۶) «الحکیم» او دانایی است که بر اساس حکمت و علم، همه امور را تدبیر و اداره میکند. در آیه به تعبیر «اسماءالحسنی» نیز اشاره شده و «الله» را دارای «نامهای نیکو» خوانده و نامها و صفات او را همچون ذات او، بینهایت و بیپایان دانسته است. به گزارش مکارم، در سه آیه پایانی سوره حشر، هفده صفت از اوصاف «الله» بیان شده و موضوع اصلی آنها تأکید بر مسئله توحید است.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره حشر، پنجاه و نهمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، صد و یکمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانستهاند که پس از سوره بینه و پیش از سوره نور نازل شد. این سوره را مدنی دانستهاند. در سوره حشر، یک آیه ناسخ گزارش کردهاند.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۲۹: ۵۱۴.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۱۹: ۳۷۱.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۵۴۸.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۵۴۸.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲۳: ۵۵۵–۵۵۷.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره حشر»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۸۷۳.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.