بدون تصویر

آیه ۴۳ سوره قلم: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۴۳ سوره قلم''' چهل و سومین [[آیه]] از شصت و هشتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در این آیه [[قرآن]] به وضعیت [[شرک|مشرکان]] و [[گناه|گناه‌کاران]] در [[قیامت]] اشاره دارد و بیان می‌دارد که این افراد در نهایت ذلت و خواری چشم‌های خود را به زیر می‌اندازند و جوابی برای کارهای خود ندارند. در ادامه آیه قرآن می‌گوید: «آنان درحالیکه [در دنیا] سالم بودند، به [[سجده]] فرمان داده شده بودند.» به گزارش مکارم مفسر شیعی، از آنجایی که آنها هرگز در دنیا سجده نکردند، در قیامت نیز با توجه به صفت طغیان و [[غرور]] در وجودشان بر سجده کردن در برابر [[خداوند]] توانایی ندارند.  
'''آیه ۴۳ سوره قلم''' چهل و سومین [[آیه]] از شصت و هشتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در این آیه [[قرآن]] به وضعیت [[شرک|مشرکان]] و [[گناه|گناه‌کاران]] در [[قیامت]] اشاره دارد و بیان می‌دارد که این افراد در نهایت ذلت و خواری چشم‌های خود را به زیر می‌اندازند و جوابی برای کارهای خود ندارند. در ادامه آیه قرآن می‌گوید: «آنان درحالیکه [در دنیا] سالم بودند، به [[سجده]] فرمان داده شده بودند.» به گزارش مکارم مفسر شیعی، از آنجایی که آنها هرگز در دنیا سجده نکردند، در قیامت نیز با توجه به صفت طغیان و [[غرور]] در وجودشان بر سجده کردن در برابر [[خداوند]] توانایی ندارند.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در این آیه قرآن به وضعیت مشرکان و گناه‌کاران در قیامت اشاره دارد که این افراد در نهایت ذلت و خواری چشم‌های خود را به زیر انداخته و جوابی برای کارهای خود ندارند. در ادامه آیه قرآن می‌گوید: «آنان درحالیکه [در دنیا] سالم بودند؛ به سجده فرمان داده شده بودند.» به گزارش مکارم مفسر شیعی، از آنجایی که آنها هرگز در دنیا سجده نکردند، در قیامت نیز با توجه به صفت طغیان و غرور در وجودشان بر سجده کردن در برابر خداوند توانایی ندارند. همچنین او در ادامه می‌آورد که این دستور و دعوت به سجده در دنیا به شکل‌های مختلف از طرف آیات قرآن، [[احادیث]] [[پیامبر اسلام|پیامبر]] و [[اهل بیت|اهل‌بیت]] او و به وسیله گفتن [[اذان]] و برپایی [[نماز جماعت|نمازهای جماعت]] صورت گرفته است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۴۱۴-۴۱۵|ج=۲۴}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در این آیه قرآن به وضعیت مشرکان و گناه‌کاران در قیامت اشاره دارد که این افراد در نهایت ذلت و خواری چشم‌های خود را به زیر انداخته و جوابی برای کارهای خود ندارند. در ادامه آیه قرآن می‌گوید: «آنان درحالیکه [در دنیا] سالم بودند؛ به سجده فرمان داده شده بودند.» به گزارش مکارم مفسر شیعی، از آنجایی که آنها هرگز در دنیا سجده نکردند، در قیامت نیز با توجه به صفت طغیان و غرور در وجودشان بر سجده کردن در برابر خداوند توانایی ندارند. همچنین او در ادامه می‌آورد که این دستور و دعوت به سجده در دنیا به شکل‌های مختلف از طرف آیات قرآن، [[احادیث]] [[پیامبر اسلام|پیامبر]] و [[اهل بیت|اهل‌بیت]] او و به وسیله گفتن [[اذان]] و برپایی [[نماز جماعت|نمازهای جماعت]] صورت گرفته است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۴۱۴–۴۱۵|ج=۲۴}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۲:۲۶

آیه ۴۳ سوره قلم
مشخصات قرآنی
نام سورهقلم
تعداد آیات سوره۵۲
شماره آیه۴۳
شماره جزء۲۹
شماره حزب۱۱۳
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۴۳ سوره قلم چهل و سومین آیه از شصت و هشتمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. در این آیه قرآن به وضعیت مشرکان و گناه‌کاران در قیامت اشاره دارد و بیان می‌دارد که این افراد در نهایت ذلت و خواری چشم‌های خود را به زیر می‌اندازند و جوابی برای کارهای خود ندارند. در ادامه آیه قرآن می‌گوید: «آنان درحالیکه [در دنیا] سالم بودند، به سجده فرمان داده شده بودند.» به گزارش مکارم مفسر شیعی، از آنجایی که آنها هرگز در دنیا سجده نکردند، در قیامت نیز با توجه به صفت طغیان و غرور در وجودشان بر سجده کردن در برابر خداوند توانایی ندارند.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۖ وَقَدْ كَانُوا يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ آیهٔ ۴۳ از سورهٔ ۶۸ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«این در حالی است که چشمانشان به‌زیر افتاده و خواری و پستی وجودشان را فرا گرفته است، این در حالی است هنگامی‌که سالم و تندرست بودند به‌ سجده فراخوانده شدند»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«دیدگانشان [از ترس‌] فرو افتاده باشد، غبار خفت و خواری بر رخسارشان نشسته، و چنین بود که به سجده دعوت می‌شدند و تندرست بودند»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در این آیه قرآن به وضعیت مشرکان و گناه‌کاران در قیامت اشاره دارد که این افراد در نهایت ذلت و خواری چشم‌های خود را به زیر انداخته و جوابی برای کارهای خود ندارند. در ادامه آیه قرآن می‌گوید: «آنان درحالیکه [در دنیا] سالم بودند؛ به سجده فرمان داده شده بودند.» به گزارش مکارم مفسر شیعی، از آنجایی که آنها هرگز در دنیا سجده نکردند، در قیامت نیز با توجه به صفت طغیان و غرور در وجودشان بر سجده کردن در برابر خداوند توانایی ندارند. همچنین او در ادامه می‌آورد که این دستور و دعوت به سجده در دنیا به شکل‌های مختلف از طرف آیات قرآن، احادیث پیامبر و اهل‌بیت او و به وسیله گفتن اذان و برپایی نمازهای جماعت صورت گرفته است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره قلم، شصت و هشتمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، دومی سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره علق و پیش از سوره مزمل نازل شد. از مجموع آیات این سوره، بیست آیه (آیات ۱۷ تا ۳۳ و ۴۸ تا ۵۰) از آن را مدنی و الباقی را مکی دانسته‌اند. در سوره قلم، دو آیه (آیات ۴۴ و ۴۵) منسوخ گزارش کرده‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.